Bilet na całą Europę ma uprościć podróże
Obecnie każda spółka kolejowa prowadzi własny, odrębny system sprzedaży, co znacznie utrudnia planowanie podróży międzynarodowych. Nowe regulacje mają wprowadzić obowiązkową interoperacyjność (czyli wewnętrzną współpracę) systemów rezerwacyjnych. Dzięki temu pasażerowie nie będą musieli kupować osobnych biletów na podróż z przesiadkami u kilku przewoźników. Co więcej, jednolity system obejmie także połączenia multimodalne – jeśli ktoś zechce przebyć jeden odcinek trasy samolotem, a następny pociągiem, będzie mógł to zrobić za pomocą jednego biletu. Projekt regulacji ma zostać zaprezentowany w 2026 roku, a samo rozwiązanie powinno wejść w życie w ciągu dwóch lat.
Warto też wspomnieć, że w planach projektantów ta zmiana wywoła nie tylko znaczne uproszczenie samego procesu zakupu, ale również zmniejszenie kosztów całościowych, co może teoretycznie przełożyć się na niższe ceny dla pasażerów. Dodatkowo podróżujący mają zyskać dostęp do przejrzystego systemu rezerwacji miejsc i rozkładów jazdy dla całej trasy.
Co dalej?
Nie wszyscy europejscy decydenci przyjmują planowane zmiany z entuzjazmem. Przewodniczący Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER), czyli ponadpaństwowej organizacji do, której należy także nasze PKP, mówi, że unijne firmy kolejowe będą głośno sprzeciwiać się regulacjom zmuszającym je do sprzedaży biletów za pośrednictwem platform i aplikacji zewnętrznych. Kolejarze obawiają się powtórki sytuacji z branży hotelarskiej, duże agregatory i aplikacje, takie jak chociażby Booking, zyskały dominująca pozycję, która umożliwia im wprowadzanie dużych opłat od obiektów noclegowych.
Trzeba tu także wspomnieć, że zaproponowany system biletowy to część większej strategii komunikacyjnej planowanej przez UE. Decydenci z Brukseli planują także rozbudowę sieci tak zwanych kolei dużych prędkości, na którą do 2040 roku ma zostać przeznaczone do 546 miliardów euro. Dodatkowo warto zauważyć, że cała inicjatywa rozbudowy systemu europejskich kolei w tym projekt pozwalający nam mieć jeden bilet na całą Europę ma na celu promowanie ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym. W końcu koleje są jednym z rozwiązań najbardziej przyjaznych środowisku, zwłaszcza w porównaniu z samolotami.
Pozostaje mieć nadzieję, że projekty Unii Europejskiej wejdą w życie. Będzie nam wtedy zdecydowanie łatwiej podróżować i zwiedzać nasz piękny kontynent.
Grafika: Unsplash, Nicolas Häns
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.