26 maja spółka Concept z Bielska Białej poinformowała o przekazaniu Górskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu (GOPR) pięciu kolejnych karetek górskich, specjalnie zabudowanych na bazie samochodu terenowego typu pick-up Toyota Hilux 2,4 D-4D z silnikiem o pojemności 2,393 l i mocą 110 kW (150 KM).
Nowa karetka górska GOPR powstała w zakładzie spółki Concept w oparciu o samochód terenowy typu pick-up Toyota Hilux 2,4 D-4D (VIII generacji)
Pierwsze cztery samochody trafiły do grup regionalnych GOPR: Beskidzkiej, Bieszczadzkiej, Podhalańskiej i Krynickiej. Łącznie na wyposażeniu formacji jest już dziewięć samochodów tego typu (MSPO2019: Concept LMPV II dla wojska, 2019-09-04).
Pojazdy powstały w oparciu o wymagania, uwagi i potrzeby ratowników górskich, którzy aktywnie uczestniczyli w procesie projektowania. Kolejna partia charakteryzuje się kolejnymi modyfikacjami. Samochody otrzymały specjalną, zintegrowaną zabudowę pozwalającą na przewóz do sześciu osób lub trzech z noszami ratowniczymi w tylnej części. Ładowność samochodu wynosi 800 kg.
W tylnej części zabudowy umieszczono dwa fotele na szynach. Po wymontowaniu lewego, można w tym miejscu szybko umocować kosz ratowniczy (nosze). W tej części, nad noszami, znajduje się dodatkowe oświetlenie LED. Na suficie, kolejne szyny umożliwiają podpięcie i zabezpieczenie wyposażenia górskich ratowników. Dostęp do środka i umieszczenie kosza ratowniczego ułatwiają szerokie drzwi z tyłu pojazdu.
W tylnej części zabudowy umieszczono dwa fotele na szynach, dodatkowe oświetlenie LED i sufitowe szyny montażowe do przewożenia wyposażenia specjalistycznego ratowników / Zdjęcia: Szymon Gacek, Concept
Do górskich warunków jazdy potrzebne było wzmocnione zawieszenie, zwiększony został, w stosunku do fabrycznej wersji, prześwit pojazdu, dzięki czemu możliwe jest brodzenie do głębokości 70 cm. Wzmocnione zostały również boczne progi, wykonano je ze stalowych rur przymocowanych do ramy, z punktami do mocowania podnośnika. Dodano stopnie i uchwyty, które ułatwiają ratownikom wejście do pojazdu, a kolejne ułatwiają dostęp do bagażnika na całej długości dachu. Na zewnątrz rozmieszczono dodatkowe lampy LED, które pozwalają ratownikom na oświetlenie pola pracy w warunkach nocnych.
Pierwszą karetką górską GOPR były samochody produkcji radzieckiej UAZ 469B. W listopadzie 2012 polskie przedstawicielstwo spółki Mercedes-Benz przekazała formacji osiem samochodów Mercedes GLA model GLK 220 CDI 4Matic z silnikami o mocy 170 KM. Pojazdy były dobrze oceniane przez ratowników, ale ich krótkie nadwozie nie pozwalało na montaż kosza ratowniczego w pojeździe. Z użycia w GOPR są wycofywane także samochody terenowe Land Rover Defender 110, nie produkowane już w wersji odpowiadającej górskim ratownikom.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.