Gdy w maju 2025 roku oddano do użytku nowoczesny terminal cargo o powierzchni 5600 m² na krakowskim lotnisku, nikt nie przewidywał, że jego poprzednik tak szybko znajdzie nowe zastosowanie. Stary budynek terminala cargo przechodzi obecnie kompleksową metamorfozę, która ma kluczowe znaczenie dla planów rozwojowych Kraków Airport.
Nowa funkcja dla starego terminala
Kilka dni temu, 25 lipca 2025 roku Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice zawarł z Mostostal Warszawa umowę o wartości 28,6 mln zł brutto na przebudowę dawnego terminala cargo na tymczasowe poczekalnie przedodlotowe Pre-Boarding Zone Non Schengen. Adaptowany budynek będzie służył pasażerom jako strefa oczekiwania przed wejściem na pokład z sześcioma dodatkowymi bramkami.
Inwestycja stanowi pierwszą fazę szerszej strategii modernizacji lotniska. Jak podkreśla Łukasz Strutyński, prezes Zarządu Kraków Airport, celem jest zakończenie prac do 2031 roku i osiągnięcie przepustowości na poziomie 19 milionów pasażerów rocznie. Dla porównania, w 2024 roku lotnisko obsłużyło ponad 11 milionów podróżnych. Warto też przypomnieć, że jednym z elementów rozbudowy lotniska jest montaż bramek C3 dzięki, które umożliwią efektywniejsze sprawdzanie bagaży pasażerów.
Przebudowa terminala cargo w Balicach
Kompleksowa przebudowa rozpocznie się od częściowej rozbiórki istniejącej struktury, a następnie obejmie pełną reorganizację i nową aranżację wnętrz dostosowaną do funkcji poczekalni Non Schengen. Kluczowym elementem będzie stworzenie funkcjonalnego połączenia między przebudowywanym obiektem a terminalem pasażerskim poprzez wykonanie łącznika na poziomie pierwszego piętra oraz budowa dwóch nowych klatek schodowych.
Prace obejmują również modernizację instalacji wewnętrznych i zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia budynku. Wszystkie roboty będą prowadzone z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i ciągłości operacyjnej lotniska, co wymaga precyzyjnej koordynacji i często pracy w godzinach nocnych.
Przebudowa terminala cargo w Balicach ma zostać zakończona w ciągu dziewięciu miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że nowa strefa oczekiwania będzie gotowa do obsługi pasażerów już w pierwszej połowie 2026 roku. To kluczowy krok przygotowujący lotnisko na kolejne lata intensywnego rozwoju i rosnący ruch pasażerski.
Grafika: Unsplash, Samuel Hagger
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.