Zarzuty UOKiK wobec platformy rezerwacyjnej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że Booking.com stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Główne zarzuty dotyczyły braku jasnej informacji o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna. Platforma nieprawidłowo informowała użytkowników o zmianie zakresu ochrony prawnej przy rezerwacji u podmiotów nieposiadających statusu przedsiębiorcy.
Według ustaleń UOKiK informacje były rozproszone, niejednoznaczne lub dostępne dopiero po przejściu przez dodatkowe linki i regulaminy. Nieczytelny był także podział obowiązków między Booking.com a dostawcami usług. Sprawiało to, że trudno było złożyć reklamację. Wszystko to sprawiało, że wynajmujący mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy z braku ochrony wynikającej z prawa konsumenckiego.
Warto tu przypomnieć, że działająca od 2023 roku unijna dyrektywa Omnibus nakłada na internetowe platformy handlowe obowiązek informowania użytkowników o statusie sprzedawców. Bardzo ważne jest to by użytkownik platformy przed podjęciem decyzji zakupowej wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Warto tu też przypomnieć, że sprawa Booking.com nie jest pierwszą tego typu interwencją UOKIK. Podobne decyzje zostały wcześniej wydane wobec platform takich jak Zalando i Travelist.
Rekompensaty od Booking.com
Booking.com zobowiązał się do usunięcia naruszeń i wprowadzenia zmian w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji. Rekompensaty przysługują konsumentom, którzy dokonali rezerwacji między 1 stycznia 2023 roku a dniem wprowadzenia zmian. Wysokość rekompensaty uzależniona jest od poziomu w programie lojalnościowym Genius.
Osoby na pierwszym i drugim poziomie otrzymają awans o jeden stopień w programie, co przekłada się na większe zniżki. Użytkownicy trzeciego poziomu otrzymają natomiast 40 złotych do wykorzystania na platformie Booking.com.
Reklamacje dotyczą trzech konkretnych kwestii: nieinformowania o statusie dostawcy zakwaterowania, braku informacji o niestosowaniu przepisów ochrony konsumentów w przypadku osób prywatnych oraz niepoinformowania o podziale obowiązków między platformą a wynajmującym. Według przedstawiciela UOKiK rekompensaty od Booking.com przysługują każdemu użytkownikowi, który rezerwował nocleg od 1 stycznia 2023 roku i złoży reklamację przez Centrum Pomocy. Booking.com ma na rozpatrzenie zgłoszenia dwa miesiące, a decyzja Urzędu uprawomocni się 12 września, jeśli platforma się od niej nie odwoła.
Grafika: Pixabay, ManuelaJaeger
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.