Komisja Europejska zatwierdziła długo oczekiwaną zmianę w przepisach dotyczących przewozu płynów w bagażu podręcznym. Na niektórych lotniskach, które używają określonego typu skanera bezpieczeństwa, zostanie zniesiony limit 100 ml na płyny przewożone w bagażu podręcznym, jak poinformowała rzeczniczka Komisji Europejskiej Anna Kaisa Itkonen. Decyzja dotyczy wyłącznie lotnisk wyposażonych w zaawansowane skanery bezpieczeństwa C3, które wykorzystują technologię tomografii komputerowej.
Technologia tomografii komputerowej zmienia zasady gry
Przełomowa zmiana stała się możliwa dzięki nowej generacji skanerów bezpieczeństwa. Chodzi o nową generację skanerów bezpieczeństwa C3 na lotniskach z systemem wykrywania materiałów wybuchowych. Wykorzystują one technologię tomografii komputerowej do tworzenia szczegółowych obrazów 3D bagażu, co pozwala na skuteczniejsze wykrywanie przedmiotów zabronionych. Te zaawansowane urządzenia, nazywane również EDSCB (Explosive Detection Systems for Cabin Baggage), oferują znacznie większe możliwości niż tradycyjne systemy rentgenowskie.
Najnowsza decyzja umożliwia w ten sposób bezpieczny przewóz płynów o pojemności do 2 litrów, co oznacza dwudziestokrotne zwiększenie limitu w porównaniu z obowiązującą do tej pory zasadą 100 mililitrów. Dodatkowo, na lotniskach wyposażonych w te urządzenia pasażerowie nie będą musieli wyjmować płynów i laptopów z bagażu podczas kontroli, co znacznie usprawni i przyśpieszy proces kontroli bezpieczeństwa.
Przewóz płynów: Stopniowe wprowadzanie zmian na wybranych lotniskach
Nowe regulacje nie obejmują wszystkich lotnisk w Unii Europejskiej jednocześnie. Takich urządzeń jest w całej UE 700 w 21 państwach członkowskich, jednak nie wszystkie porty lotnicze zdecydowały się na inwestycję w kosztowną technologię. Obowiązek informowania pasażerów o tym, czy korzystają z najnowszej technologii, będzie spoczywać na lotniskach.
W Polsce pierwsze nowoczesne skanery uruchomiono już w Lublinie i Poznaniu. Port Lotniczy Lublin w lutym, jako pierwsze lotnisko w kraju, uruchomił dwie linie z nowoczesnymi skanerami CT do obsługi bagażu podręcznego pasażerów. Również Kraków Airport planuje szybkie wdrożenie nowych technologii, choć urządzenia muszą jeszcze przejść odpowiedni proces certyfikacji.
Ograniczenie do 100 mililitrów obowiązywało od 2006 roku, kiedy wykryto transatlantycki spisek terrorystyczny obejmujący przewóz płynów z materiałami wybuchowymi. Nowa technologia pozwala na bezpieczniejszą i dokładniejszą kontrolę zawartości większych pojemników, otwierając nowy rozdział w lotniczej kontroli bezpieczeństwa.
Grafika: Pexels, Tanathip Rattanatum
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.