Przejdź do serwisu tematycznego

Sport

Skipassy od PKL – promocja na sezon 2025/2026

2025-09-29

Ledwie skończyły się wakacje, a miłośnicy białego szaleństwa już zaczynają planować sezon zimowych. Gruszek w popiele nie zasypiają też organizatorzy wypoczynku i właściciele tras…

Problemy letniego narciarstwa na lodowcu Folgefonna w Norwegii

2025-09-24

Zbliża się koniec jednego z najbardziej znanych norweskich ośrodków letniego narciarstwa. Miejsce, które wychowało wiele pokoleń zawodników sportów zimowych z całego świata,…

Huawei Watch Fit 4, zegarek sportowy w dobrej cenie

2025-05-23

Kolejne budżetowe, a jednocześnie całkiem porządne smartwatche pojawiają się na rynku. W końcu jest w czym wybierać i można w całkiem przyzwoitej ceni złapać całkiem fajne…

Forerunner 970 i 570 – nowe zegarki do biegania od Garmina

2025-05-16

Garmin zaprezentował właśnie dwa nowe zegarki dla biegaczy i triatlonistów. Mają one bogaty pakiet funkcji wspierających ludzi uprawiających te sporty, a także sporo…

Helikon-Tex Vehicle Med Kit – apteczka nie do bagażnika

2025-07-14

Wyobraź sobie, że jedziesz przez las, radio buczy, kawa stygnie w uchwycie, a dzieci z tyłu urządzają turniej w „kto głośniej krzyknie MAMOOOO!”. Nagle pieszy, sarna,…

Must HEWEA. Poczuj adrenalinę i moc niezawodności

2025-06-06

Miłośnicy off-roadu, przygotujcie swoje maszyny! Już 26 lipca 2025 roku w OFF-ROAD PARK Częstochowa odbędzie się Amatorski Rajd „Must HEWEA” –…

Program „Mój rower elektryczny” w opałach! Czy wejdzie w życie?

2025-09-15

Dopłaty do rowerów elektrycznych pozostają w zawieszeniu. NFOŚiGW oficjalnie potwierdził, że program „Mój rower elektryczny” nie został jeszcze uruchomiony, a jego start w tym roku jest…

Happy Bike Beskidy 2025: Rowerowo-muzyczne Bielsko

2025-08-21

Bielsko-Biała po raz kolejny stanie się centrum rowerowego szaleństwa. Happy Bike Beskidy vol.5, które rozpoczyna się jutro, to jedno z najciekawszych wydarzeń rowerowo-muzycznych…

Must HEWEA. Poczuj adrenalinę i moc niezawodności

2025-06-06

Miłośnicy off-roadu, przygotujcie swoje maszyny! Już 26 lipca 2025 roku w OFF-ROAD PARK Częstochowa odbędzie się Amatorski Rajd „Must HEWEA” –…

Tegoroczny Pieniny Ultra-Trail® będzie rekordowy

2025-04-04

W weekend 25-27 kwietnia odbędzie się 12 edycja Pieniny Ultra-Trail®. Jeden z najważniejszych festiwali biegów górskich w Polsce kusi emocjami i nagrodami.

Rzeka Pliszka, spływ kajakiem, zdjęcie z perspektywy osoby siedzącej w różowym kajaku

Dziesięć kilometrów dziurawym kajakiem, czyli dziki spływ Pliszką w Lubuskiem

2025-09-17

Uwielbiam wodę. Uwielbiam kajaki. Niestety – w mojej okolicy wszystkie spływy (albo przynajmniej te, w których brałam udział) są mocno społeczną aktywnością. Człowiek chce doświadczyć piękna…

Wynajem łodzi na Mazurach jest po to by podziwiać piękne widoki

Wynajem łodzi na Mazurach 2025: Ile kosztuje Przygoda?

2025-06-02

MAZURY – Kraina Wielkich Jezior właśnie wkracza w czerwcowy klimat. Po najzimniejszym maju od trzech dekad rośnie apetyt na letni relaks na wodzie. Wszyscy wypatrują…

Skipassy od PKL – promocja na sezon 2025/2026

2025-09-29

Ledwie skończyły się wakacje, a miłośnicy białego szaleństwa już zaczynają planować sezon zimowych. Gruszek w popiele nie zasypiają też organizatorzy wypoczynku i właściciele tras…

Problemy letniego narciarstwa na lodowcu Folgefonna w Norwegii

2025-09-24

Zbliża się koniec jednego z najbardziej znanych norweskich ośrodków letniego narciarstwa. Miejsce, które wychowało wiele pokoleń zawodników sportów zimowych z całego świata,…

Poradnik samoobrony – część 2

2021-05-18

W poprzednim odcinku  rozpocząłem cykl artykułów związany z szeroko rozumianą samoobroną. Poruszyłem wówczas aspekt prawny, przeanalizowałem sytuację niebezpieczną (próba kradzieży) i przedstawiłem kilka…

Poradnik samoobrony – część 1

2021-05-12

Kiedy słyszymy słowo samoobrona, zazwyczaj kojarzy nam się z walka związaną z obroną siebie, swoich bliskich lub dobra powierzonego nam pod opiekę. Rozszerzając…

Festiwal Apex – wydarzenie wspinaczkowe w Tarnowie

2025-09-17

W sobotę 20 września 2025 roku Tarnów zamieni się w centrum polskiej wspinaczki, goszcząc pierwszą edycję Festiwalu Apex – ludzie, góry, wspinaczka.…

zestaw do pielęgnacji dłoni wspinaczy Crux Hand Care Kit - pełna zawartość

Manicure dla wspinaczy – recenzja zestawu Crux HAND CARE KIT

2025-06-18

Mówi się, że jednym z najważniejszych narzędzi każdego wspinacza są dłonie. Podczas wspinania w skałach albo na panelu, podczas treningów na chwytotablicy czy drążku, właściwie przez cały czas palce…

Relaks

Garmin Bounce 2 – smartwatch dla aktywnych dzieci

2025-09-25

Razem z Venu 4 i Instinct Crossover Garmin zaprezentował także najnowszą odsłonę swojego dziecięcego smartwatcha, czyli Bounce 2. Amerykanie zaserwowali nam urządzenie mające…

Z pamiętnika wędrownika: Karpacka Troja i Festiwal Dwa Oblicza

2025-09-14

Skansen, czyli muzeum na wolnym powietrzu, to forma wystawiennictwa zapoczątkowana w Szwecji w XIX wieku. Jeszcze 20-30 lat temu, znaliśmy głównie skanseny etnograficzne oraz techniki…

Garmin Bounce 2 – smartwatch dla aktywnych dzieci

2025-09-25

Razem z Venu 4 i Instinct Crossover Garmin zaprezentował także najnowszą odsłonę swojego dziecięcego smartwatcha, czyli Bounce 2. Amerykanie zaserwowali nam urządzenie mające…

Co spakować dziecku na kolonie? Buty i plecak na pewno!

Wakacyjny niezbędnik: Co spakować dziecku na kolonie?

2025-06-26

Pakowanie na obóz to sztuka! Jak spakować plecak tak, by młody człowiek miał wszystko, czego potrzebuje, a jednocześnie nie dźwigał zbędnych ciężarów? Przygotujcie się na wakacyjną…

Z pamiętnika wędrownika: Karpacka Troja i Festiwal Dwa Oblicza

2025-09-14

Skansen, czyli muzeum na wolnym powietrzu, to forma wystawiennictwa zapoczątkowana w Szwecji w XIX wieku. Jeszcze 20-30 lat temu, znaliśmy głównie skanseny etnograficzne oraz techniki…

Happy Bike Beskidy 2025: Rowerowo-muzyczne Bielsko

2025-08-21

Bielsko-Biała po raz kolejny stanie się centrum rowerowego szaleństwa. Happy Bike Beskidy vol.5, które rozpoczyna się jutro, to jedno z najciekawszych wydarzeń rowerowo-muzycznych…

Pyrkon 2025

Pyrkon 2025: Fantastyczna energia opanowała Poznań!

2025-06-14

Od wczoraj Poznań ponownie jest stolicą polskiej fantastyki. W piątek ruszyła dwudziesta trzecia edycja festiwalu Pyrkon, która na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich przyciągnęła dziesiątki…

Floryda – American Police Hall of Fame

2024-11-09

Będąc w okolicy Vailant Air Command warto podjechać do muzeum Police Hall of Fame. To naprawdę rzut beretem i dojechać tam można w pięć minut,…

Targi BookGame 2025 już w ten weekend w Krakowie

2025-03-20

W Krakowie po raz trzeci odbywają się targi gier planszowych i stolikowych BookGame. To jedno z największych wydarzeń tego typu w Polsce.

Zjava, czyli Warszawski weekend z grami

2025-02-13

W najbliższy weekend w Warszawie spotykają się miłośnicy gier fabularnych i planszowych. Wydarzenie to skierowane jest zarówno do nowicjuszy jak i weteranów tego typu rozrywek.

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

2025-02-14

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii Polski…

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

2025-02-12

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

Azory: Atrakcje w kraju ognia

2025-07-31

Archipelag dziewięciu wulkanicznych wysp, będący autonomicznym regionem Portugalii, stanowi jeden z ostatnich bastionów dzikiej, nieskażonej przyrody naszego kontynentu. To kraina, gdzie hortensje…

sinice

Sinice w natarciu: ponad 20 kąpielisk zamkniętych

2025-07-23

Lipiec nad polskim morzem w pełni, jednak dla tysięcy turystów wymarzony urlop stanął pod znakiem zapytania. Powodem jest masowy zakwit sinic, który zmusił Głównego…

Turystyczny filtr do wody Katadyn BeFree AC 1.0L– co Szwajcarzy wiedzą o piciu?

2025-09-01

Zacznijmy klasycznie, czyli banałem: woda to życie. Każdy podręcznik przetrwania mówi jasno – najpierw ciepło, potem woda. Idąc na wycieczkę, zawsze musimy…

dolina kościeliska

Dolina Kościeliska znów otwarta!

2025-07-18

Dobra wiadomość dla wszystkich miłośników Tatr – po przerwie spowodowanej niezbędnymi pracami modernizacyjnymi, jeden z najchętniej odwiedzanych szlaków, Dolina Kościeliska, wraz z popularną…

Podlaski Bon Turystyczny: Trzecia transza, zmiana zasad i prawie 8000 bonów

2025-08-26

Już za kilka dni – pierwszego września rusza ostatnia w tym roku tura Podlaskiego Bonu Turystycznego. Do rozdysponowania trafi niemal osiem tysięcy bonów…

Nowy podatek lotniczy w Tanzanii – podróż na Zanzibar zdrożeje o kilkaset złotych

2025-08-25

Od 1 listopada 2025 roku podróżni udający się do Tanzanii będą musieli zapłacić nową opłatę lotniczą w wysokości 45 (ok 160 złotych) dolarów za lot w jedną…

Turystyka

Turystyka bez barier 2025 – podróże dostępne dla każdego

2025-10-07

Podróżowanie po Polsce może być przyjemnością dla wszystkich, niezależnie od ograniczeń zdrowotnych, finansowych czy organizacyjnych. Ogłoszony kilka dni temu program „Turystyka bez barier 2025”…

Otwarto korytarz Vc – Nowa era podróży samochodowych do Chorwacji

2025-10-07

Po niemal dwóch dekadach budowy, Chorwacja oficjalnie zakończyła swoją część paneuropejskiego korytarza Vc, otwierając ostatni odcinek autostrady A5 – tzw. Slavonika…

Gra o Opołonek. Setki chętnych, a tylko 150 miejsc

2025-10-06

Dziś ponownie wracamy do tematu Opołonka. Niedawno informowaliśmy o początku zapisów na jedyną w roku wycieczkę na ten bieszczadzki szczyt, dziś wracamy do tematu tej niezwykłej góry,…

Szczyrk 2.0: Nowa strategia górskiego kurortu

2025-10-02

Szczyrk ma zamiar przejść poważną transformację. Miasto zaprezentowało nową strategię rozwoju turystyki o nazwie „Szczyrk 2.0”, która ma na celu stworzenie z tego popularnego kurortu nowoczesnego,…

Schronisko PTTK „Dworzec Beskidzki” w Zwardoniu otrzyma drugie życie

2025-09-22

Po piętnastu latach zamknięcia legendarne schronisko PTTK „Dworzec Beskidzki” w Zwardoniu może powrócić do swojej świetności. Wszystko wskazuje na to, że turyści znów będą mogli…

Warmińsko-Mazurski Bon Turystyczny rusza 27 września. Można dostać nawet 500 złotych

2025-09-19

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego wprowadza nowy program wsparcia turystyki regionalnej. Warmińsko-Mazurski Bon Turystyczny to projekt mający na celu wydłużenie sezonu turystycznego poza miesiące…

Amsterdam: Miasto, które kusi mimo olbrzymiego podatku turystycznego

2025-07-22

Amsterdam, jedno z najbardziej urokliwych i rozpoznawalnych miast Europy, w ostatnich latach stał się również liderem, choć w dość nietypowej kategorii. Od 2024 roku stolica…

Tatry - widok spod przełęczy pod Wołowcem

Wycieczka jednodniowa – jak zaplanować, gdzie jechać i co zabrać?

2025-07-08

Jak mówimy o wycieczkach jednodniowych to najlepiej, aby dotarcie do miejsca docelowego zajmowało mniej niż zaplanowane atrakcje. Choć czasem bywa porównywalnie lub odwrotnie,…

Samochodem przez USA: z Las Vegas do Yellowstone, cz. 23 Arizona Boardwalk

2025-10-02

W końcu dotarliśmy do Phoenix, pięknego, słonecznego miasta, które leży w zasadzie na samym środku pustyni. Jednocześnie oferuje tyle atrakcji, że nie sposób się tutaj nudzić.…

Opołonek, góra którą można zdobyć tylko raz w roku

2025-09-30

Na Opołonek, górę znajdującą się na polsko-ukraińskim pograniczu legalnie można zdobyć od polskie strony tylko raz do roku. W każdym sezonie, w październiku można zapisać się na listę…

Samochodem przez USA: z Las Vegas do Yellowstone, cz. 23 Arizona Boardwalk

2025-10-02

W końcu dotarliśmy do Phoenix, pięknego, słonecznego miasta, które leży w zasadzie na samym środku pustyni. Jednocześnie oferuje tyle atrakcji, że nie sposób się tutaj nudzić.…

Pendolino do Zakopanego: Szybką koleją dojedziemy do zimowej stolicy

2025-09-23

Od grudnia tego roku mieszkańcy Polski zyskają nową, komfortową możliwość podróży do Zakopanego. Od 14 grudnia pociąg Pendolino zacznie regularnie kursować do górskiej stolicy,…

Opołonek, góra którą można zdobyć tylko raz w roku

2025-09-30

Na Opołonek, górę znajdującą się na polsko-ukraińskim pograniczu legalnie można zdobyć od polskie strony tylko raz do roku. W każdym sezonie, w październiku można zapisać się na listę…

Zamknięte szlaki na Babią Górę: remont do końca października

2025-09-29

Które szlaki na Babią Górę są niedostępne?

Kontrowersje wokół egipskiego kurortu na górze Synaj

2025-09-10

Góra Synaj, miejsce gdzie według tradycji Mojżesz otrzymał Dziesięć Przykazań, stoi w obliczu gigantycznych zmian. Egipskie władze realizują ambitny „Wielki Projekt…

Atrakcje Turystyczne Bułgarii -

Atrakcje turystyczne Bułgarii: Podróż przez świat historii i natury

2025-06-13

Bułgaria dla wielu Polaków wciąż kojarzy się głównie ze Złotymi Piaskami i przystępnymi cenowo wakacjami All-Inclusive. To obraz prawdziwy, ale zaledwie fragment fascynującej mozaiki,…

Bezpieczny kierunek na wakacje? Kraków i Polska!

Bezpieczny kierunek na wakacje? Polska!

2025-06-20

Czy wiecie, że tego lata nie musicie szukać dalekich kierunków, by poczuć się naprawdę bezpiecznie i komfortowo? Okazuje się, że to właśnie Polska w 2025 roku jawi się…

Protesty anty-turystyczne. Mieszkańcy mówią „nie”!

2025-06-16

Wakacje na południu Europy to dla wielu raj, lecz dla mieszkańców bywają koszmarem. 15 czerwca 2025 roku tysiące ludzi wyszło na ulice hiszpańskich, włoskich…

W takim potoku można znaleźć realgar

Realgar – Zabójcze Serce Bieszczadów

2025-07-14

Wygląda jak rubinowe serce, porzucone przez mitycznego olbrzyma w górskim potoku. Jest piękne, rzadkie i… śmiertelnie niebezpieczne. Ten niezwykły minerał to realgar, a jego…

Sezon na poroża

2025-03-07

Na początku marca sezon, w którym samce jeleni i danieli zrzucają swoje poroże. Naturalnie znalezione rogi mogą być ciekawą pamiątka z wycieczki, ale gdzie i w jakich okolicznościach…

FlowFest 2025: muzyka turystyczna i vanlife

2025-08-20

Na zakończenie wakacji 2025 r. Poznań przygotował dla miłośników muzyki, natury i podróży wyjątkową propozycję. FlowFest, trzydniowe wydarzenie łączące koncerty, warsztaty i inspirujące spotkania,…

Helikon-Tex Traveler Enlarged – terenowy tron?

2025-07-13

Ktoś może twierdzić, że survival, bushcraft i w ogóle lasobuszowanie „liczy się” tylko wtedy, kiedy znosimy niewygody, hartujemy się, planowo marzniemy i w ogóle. W porządku, szanuję…

Człowiek

Helikon-Tex – kurtka Yukon już w ofercie

2025-10-08

Helikon-Tex wprowadza do dystrybucji nowość z IWA 2024 – kurtkę zimową Yukon, łączącą praktyczny krój, wytrzymały materiał DuraCanvas oraz ocieplenie Climashield o gramaturze znanej…

Premiera latarki Fenix PD26R ACE – kompaktowa moc i pełna kontrola dla entuzjastów EDC

2025-10-08

Fenix prezentuje najnowszy model z serii Advanced Command Edition – PD26R ACE. To nieduża latarka o całkiem potężnych parametrach, która może szybko stać się…

Helikon-Tex – kurtka Yukon już w ofercie

2025-10-08

Helikon-Tex wprowadza do dystrybucji nowość z IWA 2024 – kurtkę zimową Yukon, łączącą praktyczny krój, wytrzymały materiał DuraCanvas oraz ocieplenie Climashield o gramaturze znanej…

Premiera Garmin eTrex Touch, urządzenia dla miłośników wędrówek po dziczy

2025-10-06

Wyruszając na szlak, coraz częściej sięgamy po nowoczesne technologie, które zwiększają nasze bezpieczeństwo i komfort. Takim sprzętem może być zaprezentowany 30 września 2025…

Helikon-Tex – kurtka Yukon już w ofercie

2025-10-08

Helikon-Tex wprowadza do dystrybucji nowość z IWA 2024 – kurtkę zimową Yukon, łączącą praktyczny krój, wytrzymały materiał DuraCanvas oraz ocieplenie Climashield o gramaturze znanej…

Premiera latarki Fenix PD26R ACE – kompaktowa moc i pełna kontrola dla entuzjastów EDC

2025-10-08

Fenix prezentuje najnowszy model z serii Advanced Command Edition – PD26R ACE. To nieduża latarka o całkiem potężnych parametrach, która może szybko stać się…

Amazfit Balance 2 w dwóch odsłonach

Amazfit Balance 2 XT – tańsza alternatywa dla średniopółkowca od Zepp

2025-08-20

Amazfit wprowadza na rynek amerykański model Balance 2 XT – uproszczoną wersję swojego popularnego Balance 2. Nowe urządzenie oferuje większość funkcji droższego…

Amazfit Balance 2 w dwóch odsłonach

Amazfit Balance 2: “Średniopółkowiec” z potencjałem

2025-05-29

Na horyzoncie pojawia się kolejna świeżynka od Zepp Health – Amazfit Balance 2. Ten najnowszy smartwatch chińskiego producenta to nie tylko ewolucja, ale spory skok w przód…

cztery racje żywnościowe Maverick Food Package ustawione na trawniku

Sklep internetowy Maverick Food Package już aktywny

2025-07-18

Maverick Food Package, marka terenowych racji żywnościowych niewymagających otwartego ognia do przygotowania, aktywuje swój własny sklep internetowy. Na chwilę obecną dostępne są już…

MagnaCut-owe nowości od Leatherman: trzy noże i dwa noże

2025-07-08

Leatherman to marka kojarząca się głównie ze składanymi kombinerkami, ale kto zagłębił się w ich ofertę minimalnie dalej, ten wie, że na tym nie poprzestali. Noże, bo o nich…

Miecze w Karpackiej Troi

2025-07-02

Miecz to szczególny element uzbrojenia, towarzyszący nam od epoki brązu. Karpacka Troja, skansen archeologiczny zlokalizowany w Trzcinicy koło Jasła, zaprasza na szczególne wydarzenie. W ramach…

Patagonia

Śmieciozoik. Patagonia stanęła do walki z fast fashion

2024-08-26

Patagonia w filmie „The Shitthropocene” ostrzega przed erą „taniego szajsu” i niekończącej się konsumpcji. Choć humorystyczny ton nawiązuje do stylu Philomeny Cunk, przekaz filmu…

Guns N’ Roses zagra na Rock For People!

2024-12-09

Organizatorzy festiwalu Rock For People, który organizowany jest w Hradec Kralove w Czechach, ogłosili dzisiaj kolejną gwiazdę, dodając jednocześnie piąty dzień. Z okazji 30.…

Rock For People – znamy pierwsze gwiazdy!

2024-11-14

Rock for People zachwycił fanów ogłoszeniem pierwszych trzydziestu artystów – w tym dwóch headlinerów – którzy wystąpią na 30. edycji festiwalu. W lecie Park…

Premiera latarki Fenix PD26R ACE – kompaktowa moc i pełna kontrola dla entuzjastów EDC

2025-10-08

Fenix prezentuje najnowszy model z serii Advanced Command Edition – PD26R ACE. To nieduża latarka o całkiem potężnych parametrach, która może szybko stać się…

Premiera Garmin eTrex Touch, urządzenia dla miłośników wędrówek po dziczy

2025-10-06

Wyruszając na szlak, coraz częściej sięgamy po nowoczesne technologie, które zwiększają nasze bezpieczeństwo i komfort. Takim sprzętem może być zaprezentowany 30 września 2025…

Stacje HELPBOX 365 przy paczkomatach InPost

2025-08-15

Centrum Ratownictwa we współpracy z firmą InPost wyposaży 100 maszyn typu Paczkomat w stacje HELPBOX 365. Inicjatywa ma na celu wypełnić tzw. „białe plamy” –…

Garmin Instinct 3

Instinct 3 – Prawdziwy wół roboczy ze stajni Garmina

2025-07-22

Solidny zegarek w teren i do ciężkiej pracy? Zamiast “inteligentnych” bajerów – wytrzymałość, solidne podzespoły, dokładne odczyty czujników i imponujący czas pracy na baterii? Przed wami…

zbliżenie na kleszcza znajdującego się na źdźble trawy

Bestiariusz Wędrowca: kleszcze

2025-07-15

Kleszcze i choroby odkleszczowe, jak pogoda, mogą stanowić świetny temat do rozmów przy popołudniowej herbatce lub ognisku z kiełbaskami na szczycie góry. Mówimy: „O!…

Lornetka dla dzieci Swarovski MY Junior 7×28 – bo świat jest piękny

2025-06-20

Pamiętam, jak za dziecięcych lat spoglądałem na starą lornetkę wujka i korciło mnie sobie przez nią pooglądać to, co na co dzień było poza zasięgiem. I niby wojskowy…

Kalendarium

Krakowski Festiwal Górski 2024 – pięć rzeczy, które trzeba wiedzieć

2024-12-05

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się już w najbliższy weekend (7-8 grudnia) w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Pasjonaci gór i wspinacze – jeśli jeszcze…

Pol'and'Rock

Pol’and’Rock Festival 2024. Kolejne gwiazdy zapowiedziane

2024-06-28

Coraz więcej gwiazd dołącza do line-upu Pol’and’Rock Festival 2024. Co więcej, ostatnio ogłoszono artystę, który z pewnością zaskoczy wielu fanów. Kogo zobaczymy na scenie podczas…

Test: Mactronic Patrol Charger+

Latarka to przydatne urządzenie używane w zasadzie przez wszystkich. Każdy ma ich kilka w domu: zaczynając od miniaturowych przyczepionych do kluczy, przez dopasowane do damskiej torebki i doczepione do pistoletu lub karabinka, na reflektorach do oślepiania atakujących Ziemię obcych skończywszy. Oprócz latarek dołączanych do broni, turystycznych i tych trzymanych w oczekiwaniu na przerwę w dostawach prądu, jest jeszcze jedna kategoria. To narzędzia, czyli sprzęt wykorzystywany służbowo przez osoby pracujące w nocy. Jednym z nich jest obiektowa latarka patrolowa Mactronic Patrol Charger+ ładowana za pomocą stacji dokującej.

Obiektowa latarka patrolowa

Dziwnym trafem, gdy zdarza się nocna awaria sieci energetycznych zazwyczaj odkrywamy dwie prawdy o latarce trzymanej w specjalnym miejscu na wszelki wypadek. Po pierwsze, że nie ma jej tam, gdzie miała być schowana. Po drugie, jeśli nawet latarka da się łatwo odnaleźć, to szansa że wyładuje się w kluczowym momencie jest odwrotnie proporcjonalna do czasu jej poszukiwania.
W zasadzie jedynym sposobem, aby uniknąć tych dwóch sytuacji wynikających głównie z winy użytkownika, jest zastosowanie stacji dokująco-ładującej. To typowe rozwiązanie dla latarek obiektowych, do których należy Mactronic Patrol Charger+. Nie dość, że stacja znajduje się zazwyczaj w tym samym, znanym miejscu, to jeszcze urządzenie będzie prawie na pewno naładowane. O ile ktoś wcześniej podłączył ją do źródła zasilania, rzecz jasna.

Latarka obiektowa

Patrolowe latarki obiektowe charakteryzują się dużą uniwersalnością. Z jednej strony są na tyle małe, aby dało się je wygodnie nosić je w kaburze na pasku lub kieszeni udowej spodni. Z drugiej, dostarczają dużo więcej światła niż typowe modele kieszonkowe. Nadają się do celów patrolowych, poszukiwawczych czy sygnalizacyjnych.
Stacja dokująco-ładująca może być zamontowana zarówno w budynku, jak i samochodzie – jest zasilana z prądu zmiennego lub stałego. Jej funkcjonalność pomaga w rozwiązaniu powyższych problemów. Jeżeli użytkownik będzie pamiętał o wpięciu latarki do stacji, będzie ona ładowana i zawsze gotowa do użycia. Choć w zasadzie jest to sprzęt przeznaczony dla służb mundurowych, to jednak latarki obiektowe są jednak na tyle uniwersalne, że sprawdzą się też jako awaryjne źródło światła w gospodarstwie domowym lub duża latarka na wyjeździe turystycznym.

Patrol Charger+

Latarka patrolowa Mactronic Patrol Charger+ (kod producenta to THH0052) zaliczana jest do rodziny Tactical. To produkt wrocławskiej spółki specjalizującej się w wytwarzaniu i dystrybucji źródeł światła przeznaczonych dla służb mundurowych i użytkowników cywilnych.
Źródłem światła Patrol Charger+ jest dioda Cree XP-L o maksymalnej jasności na poziomie 700 lumenów. Osłania ją odporna na zadrapania, niełamliwa soczewka wykonana z poliwęglanu Lexan. Urządzenie zasila akumulator litowo-jonowy (Li-Ion) o pojemności 3350 mAh. Długość latarki to 185 mm, największa średnica wynosi 47 mm, a najmniejsza 31 mm. Masa urządzenia to 230 g.
Latarka wchodzi w skład zestawu, który obejmuje także stację dokująco-ładującą, płytkę montażową, wsuwaną w boczne gniazdo bazy ładowarkę do drugiego akumulatora i sam dodatkowy akumulator (THH0052B), zawieszkę na nadgarstek i dwa zasilacze: do prądu zmiennego (AC) 230 V z polską wtyczką i do prądu stałego (DC) 12/24 V z wtyczką dostosowaną do samochodowego gniazda zapalniczki.
Patrol Charger+ na pierwszy rzut oka sprawia solidne wrażenie. I taka też jest w rzeczywistości, wykonano ją w całości ze stopu aluminium, a chwyt został pokryty antypoślizgową gumą. Pierścień na obwodzie głowicy sfrezowano w odpowiedni sposób, aby latarka nie toczyła się po odłożeniu. Pod głowicą znajdują się elementy związane z dokowaniem. To podwójny, karbowany pierścień utrzymujący latarkę w stacji oraz dwa odsłonięte styki umożliwiające ładowanie.


Niewielkie styki ulokowane po przeciwnej stronie przełącznika. Umieszczono je w karbowanych pierścieniach, które pomagają pewnie chwycić latarkę i osadzić ją w stacji dokującej. Niestety brak im wyraźnego punktu krańcowego, który gwarantował by poprawne wpięcie i przewodzenie na stykach

Wszystkie części są dobrze spasowane, a gwinty głowicy i nakrętki wykonano z dużą dokładnością, bez żadnych luzów. Tak samo bardzo dobrze wykonano moletowanie na tych elementach, co umożliwia ich łatwo odkręcenie. Szczelność połączeń gwarantują gumowe uszczelki (o-ringi). Dzięki temu latarka charakteryzuje się odpornością na wodę i pył na poziomie IP68.
Latarka ma na głowicy naniesione laserowe logo Mactronic, poniżej na korpusie umieszczono nazwę PATROL. Pod górnym przyciskiem sterującym unikalny numer seryjny urządzenia (w testowanym modelu S/N 1311 0005I). Kolejne oznaczenie umieszczone zostało na odkręcanym dnie (RDC-002198283-0005).


Drugi przełącznik, podobnie ozdobiony logiem Mactronic znajduje się na dnie

Tryby działania

Latarka została wyposażona w dwa przyciski sterujące (ozdobione logiem producenta), których działanie się dubluje. Pierwszy, mniejszy umieszczony jest tuż pod głowicą i obsługiwany kciukiem dłoni trzymającej urządzenie nachwytem. Drugi, znacznie większy ulokowano w odkręcanym dnie latarki. Może być używany przy współpracy latarki z bronią. Przyciski działają precyzyjnie i pozwalają na obsługę latarki nawet w grubych rękawicach.
Patrol Charger+ ma cztery tryby pracy: 100%, 50%, 10% oraz stroboskop. Moc światła jest regulowana pojedynczym kliknięciem przełącznika, a długie przytrzymanie włącznika uruchamia stroboskop. Latarki nie można zaprogramować, zawsze uruchamia się na maksymalnej mocy. Aby ją wyłączyć, należy przejść przez wszystkie tryby, aż do wygaszenia diody.
Według producenta w zależności od zastosowanego trybu świecenia Patrol Charger+ może pracować: 2,5 godziny w trybie 100%, 5 godzin w 50%, 25 godzin w trybie 10% i 6 godzin w trybie stroboskopowym.


Głowica z umieszczonym pod nim mniejszym przełącznikiem. Patrol Charger+ ma cztery tryby pracy: 100%, 50%, 10% i stroboskop. Moc regulowana jest pojedynczym kliknięciem przełącznika

Stacja dokująca

Stacja dokująca dostarczana w komplecie wykonana jest z tworzywa sztucznego. Latarkę Patrol Charger+ utrzymują na pozycji sprężynowe zatrzaski, dopasowujące się do karbowanych pierścieni. Wystające styki, widoczne na stacji bazowej przekazują napięcie ładowania. Sama stacja montowana jest w docelowym miejscu za pomocą osobnej płytki montażowej. Łatwy w obsłudze zatrzask umożliwia przemieszczanie bazy bez potrzeby jej odkręcania.
Na boku stacji dokująco-ładującej umieszczono mocowanie dodatkowej bazy umożliwiającej ładowanie drugiego, zapasowego akumulatora. Gniazda zasilające umieszczono w dolnej części. Poza standardowym złączem zasilacza sieciowego i samochodowego, wyposażono je w gniazdo micro USB.


Stacja główna i ładowarka ogniw mogą być też używane osobno. Każda posiada 2 gniazda zasilania – tradycyjne dla zasilacza i micro USB

W testowanym egzemplarzu, poza diodami sygnalizującymi prawidłowe odłożenie latarki i poziom ładowania, producent umieścił też dodatkowe białe LED działające jako oświetlenie awaryjne. Uruchamiają się automatycznie w przypadku zaniku zasilania zewnętrznego. W takiej sytuacji jako źródło prądu wykorzystywane jest wewnętrzne ogniwo latarki. Funkcja ta może być wyłączona za pomocą przycisku umieszczonego w górnej części stacji dokującej.
Producent podaje, że czas pełnego naładowania latarki od stanu całkowitego rozładowania przy użyciu prądu zmiennego 240 V wynosi od 4-6 godzin, dwóch akumulatorów 6-10 godzin.

Przerwa w zasilaniu

Latarka Patrol Charger+ była testowana ponad 3 miesiące. Na początku latarka spełniała rolę awaryjnego oświetlenia w gospodarstwie domowym. Stacja bazowa została zamontowana pod blatem wyspy kuchennej, bezpośrednio obok gaśnicy i domowej apteczki urazowej.
Dodatkowe diody LED stacji bazowej ustawiono w pozycji włączone, a sama latarka spędzała w niej większość czasu.
Na przerwę w zasilaniu nie trzeba było długo czekać. Natychmiast po zaniku prądu, diody na stacji zaczynały świecić. Były na tyle jasne, że zlokalizowanie i bezpieczne dotarcie do latarki nie stanowiło żadnego problemu, a jednocześnie nie oślepiały. Patrol Charger+ był w pełni załadowany a odpowiednio ukształtowana dolna część umożliwiła postawienie latarki na blacie i wykorzystanie jej jako awaryjnej lampki. W trybie 10% światło było wystarczające, aby komfortowo oczekiwać na ponowne włączenie zasilania. Do pełni szczęścia brakowało dodatkowego dyfuzora, ale niestety brakuje go w ofercie producenta.


Dodatkowa ładowarka do ogniw jest częścią zestawu. Możliwość połączenia obu elementów tworzy zgrabną stacje ładującą

Latarka w domu

Samo działanie latarki było bez zarzutu. Tryby świecenia przy takim zastosowaniu dobrane są bardzo dobrze. Pełna moc pozwala na bezproblemowe sprawdzenie otoczenia domu, jak i średniej wielkości działki. Producent deklaruje teoretyczny zasięg na poziomie 250 metrów. Co prawda tak daleko nie świeciliśmy, ale latarka bez problemu oświetla obiekty w dystansie blisko 150 metrów. Oczywiście, głowica nagrzewała się dosyć szybko, ale nie jest to dziwne przy tak wyśrubowanych parametrach promiennika. Tryb 50% sprawdzał się w normalnym użytkowaniu: przy przeglądaniu skrzynek bezpieczników, grzebaniu w spiżarni i na nocnych spacerach. Tryb 10% używany był jako oświetlenie awaryjne i w zupełności wystarczył do komfortowego przeczekania przerwy w dostawie prądu.


Baza zainstalowana w domu pod blatem. Podświetlana baza Patrol Charger+ sprawdza się świetnie gdy zabraknie zasilania w budynku

Kontakt ze stacją

Kilka godzin później, już po usunięciu awarii, latarka wróciła na swoje miejsce. I wtedy pojawił się mały problem. W teorii umieszczenie latarki w bazie nie jest kłopotliwe. Należy wsadzić ją między zatrzaski, pokręcić i przesunąć aż dioda ładowania się zaświeci. Sygnalizuje to odpowiednie odłożenie Patrol Charger+ w stacji dokującej. W praktyce proces ten, szczególnie w pozycji do góry nogami (stacja została zamocowana pod blatem) był mocno frustrujący i zajął zdecydowanie za dużo czasu. Wstępny werdykt brzmiał: brak praktyki, następnym razem będzie lepiej. Z upływem czasu sytuacja uległa poprawie, ale problem nie zniknął całkowicie. Za każdym razem wkładanie Patrol Charger+ do stacji dokującej było irytujące. Powierzchnia styku między elementami latarki a bazy jest tak minimalna, że trafienie w nie zajmuje denerwująco długą chwilę.

Do samochodu

W ramach drugiego etapu prób latarka trafiła do samochodu terenowego, jako jego stałe wyposażenie. Pojazd wykorzystywany jest na co dzień do pracy przy wycince drzew i szeroko rozumianej arborystyce. Samochód pełni też rolę lokalnego ratownika dla wklejonych w podłoże terenówek. Instalacja stacji dokująco-ładującej przebiegła bez problemów, zasilanie zostało podpięte z tylnego gniazda zapalniczki. Przewód znajdujący się w zestawie jest wystarczająco długi i pozwala na umieszczenie ładowarki pod schowkiem pasażera.
Niestety, na nierównym terenie, przy większych prędkościach latarka często wypadała z bazy. Wibracje generowane przez szybszy przejazd powoli luzowały Patrol Charger+. Po trafieniu w większą dziurę lub kamień latarka poddawała się grawitacji. Co więcej, nawet jeśli trzymała się wciąż na swoim miejscu, to często ustawało ładowanie. Styki minimalnie przemieszczały się względem siebie i traciły kontakt.
Problem wypadania latarki został rozwiązany poprzez przeniesienie bazy na bok konsoli środkowej. Po tej operacji Patrol Charger+ dzielnie trzymał się na swoim miejscu. Niestety, losowe problemy z ładowaniem nadal się pojawiały, choć dużo rzadziej niż wcześniej.

Patrol w terenie

Mimo tych niedogodności, Patrol Charger+ sprawował się doskonale jako latarka wykorzystywana w służbowym samochodzie terenowym. Na odcinkach asfaltowych problemy nie występowały, a ładowanie było na tyle skuteczne, że prądu nigdy nie zabrakło. Test jednoznacznie potwierdził też solidność konstrukcji latarki.
Patrol Charger+ nie zaszkodziły wielokrotne kąpiele w kałużach, błocie lub upadek z maski samochodu na kamienie. Raz, w ferworze walki przy wyciąganiu jakiegoś mocno unieruchomionego samochodu latarka po prostu została przejechana i wprasowana w błotniste podłoże. Jedynym widocznym efektem było przełączenie trybu na stroboskop.
Naniesiona na tubus guma antypoślizgowa doskonale spełnia swoją funkcję. Mimo wilgoci i błota latarka zawsze pewnie leżała w dłoni. Nie bez znaczenia była też wielkość urządzenia. Do służbowych zastosowań w terenie dużo lepiej sprawdza się większe i solidniejsze źródło światła, niż typowa konstrukcja EDC. Nie tylko można ją wygodniej i pewniej chwycić, ale też trudniej jest zgubić a łatwiej znaleźć.


Patrol Charger+ jest odporny na trudne warunki środowiskowe. Szczelny i precyzyjnie wykonany korpus zapobiega dostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza latarki

Latarka w lesie

W warunkach terenowych przez większość czasu stosowano tryb świecenia 50%. Był wystarczająco mocny, aby bezpiecznie pracować z linami i wyciągarką, a jednocześnie zapewniał długi czas działania. Zapas mocy, czyli przejście w najsilniejszy tryb 100% okazało się kilka razy przydatne. Szczególnie przy planowaniu bezpiecznej trasy dla wyciąganego samochodu.
Kształt wiązki Patrol Charger+ to tak zwany Pre-Focus. Zaprojektowano go tak, że daje zarówno światło skupione, do użycia na większe dystanse, jak i wystarczająco rozproszone aby wygodnie korzystać z latarki wewnątrz samochodu. W drugim przypadku całkowicie wystarcza najniższa nastawa latarki. Światło odbite od szyb czy lusterek nie oślepia pasażerów.
Tutaj wyszła pewne wada latarki. Za każdym razem po uruchomieniu włączała się w trybie 100%. W środku pojazdu w nocy jest to zbyt jasne. Co gorsza, nieuważne włączenie powoduje chwilowe oślepienie odbitym światłem. Latarkę trzeba było przysłonić i ustawić odpowiedni tryb.

Schrony i tunele

Ostatni etap testowania Patrol Charger+ miał miejsce na dwutygodniowym wypadzie do Albanii. Jak wiadomo, tuneli i schronów tam nie brakuje, co oznacza że dobra latarka się przydaje. Stacja bazowa została po raz kolejny przeniesiona, tym razem do samochodu typu SUV.
Trzeba przyznać że mocowanie ładowarki na osobnej płytce to bardzo wygodne i przemyślane rozwiązanie. Tak częste przeprowadzki nie były żadnym problemem. Po odpięciu stacji, samą płytkę bardzo wygodnie jest odkręcić lub odkleić.


Szybkowypinalna płytka montażowa nadaje się zarówno do przykręcenia jak i przyklejenia taśmą dwustronną. W górnej części bazy widać zatrzask płytki, po lewej znajdują się styki ładowarki ogniwa.

Nauczeni doświadczeniem, zamocowaliśmy latarkę pionowo, tym razem w schowku podłokietnika, aby nie kusić ciekawskich. Diody awaryjne zostały wyłączone, nie było potrzeby doświetlania schowka. Okazało się to błędem, bowiem wibracje ponownie powodowały okazjonalne rozwarcie styków i brak ładowania. Co gorsza, zlokalizowanie latarki w schowku skutecznie utrudniało kontrolę stanu jej naładowania podczas jazdy.
Pomimo tego Patrol Charger+ sprawdzał się na wyjeździe znakomicie. Przede wszystkim zniknęło odwieczne pytanie: gdzie jest latarka? Wszyscy wiedzieli, że w schowku, załadowana i gotowa do działania. Raz tylko zdarzyło się, że po przyjeździe do nowego miejsca akumulator nie został w pełni naładowany. Wibracje podczas jazdy przerwały ten proces. Chwilowa zmiana Patrol Charger+ na małą latarkę EDC uświadamiała, jak wygodne jest mocne źródło światła przy rozstawianiu obozu na dziko. Nota bene, był to jedyne użycie innej latarki podczas 14-dniowego wyjazdu.
Produkt Mactronica jest po prosto szalenie wygodny w używaniu! Na pieszych wypadach Patrol Charger+ był przytroczony do torby udowej lub znajdował się w kieszeni udowej spodni. Masa 230 g nie była szczególnie odczuwalna, a latarka wielokrotnie przydawała się przy penetracji starych tuneli i przy zwiedzaniu niedoświetlonych albańskich zabytków. Sprawdził się też port Micro USB, umożliwiając ładowanie latarki bezpośrednio z panelu fotowoltaicznego.


Zastosowanie dodatkowego gniazda micro USB pozwala ładować latarkę z wielu źródeł, jak przenośny panel fotowoltaiczny podłączony do stacji bazowej. Ładowanie jest jednak wyraźnie wolniejsze

Zawsze 100%

Ocena latarki byłaby bardzo wysoka, gdyby nie dwie wspomniane wcześniej wady. Nie są one na tyle duże, aby ten produkt odrzucić. Okazały się jednak tak denerwujące, że nie można spokojnie przejść obok. Biorąc jednak pod uwagę, że Mactronic często ulepsza swoje produkty można się spodziewać, że i te przypadłości zostaną poprawione w kolejnej wersji Patrol Charger+.
Brak możliwości zaprogramowania trybu, w którym latarka się uruchamia to niewielka przypadłość. W końcu Mactronic zalicza Patrol Charger+ do modeli patrolowych i przy takim zastosowaniu najwyższe ustawienie na początek częściowo ma sens. Kiedy jednak latarka używana jest jako dodatkowe źródło światła w samochodzie lub domu, przydałaby się możliwość zmiany pierwszego trybu i dostosowania go do potrzeb i środowiska pracy użytkownika. Nie zawsze potrzebne i pożądane jest pełne 700 lumenów zaraz po uruchomieniu.

Łączenie ze stacją

Poważniejsza kwestia dotyczy samej stacji dokującej, a to przecież najważniejszy element konstrukcji. Tutaj kłopotliwy okazał się sposób mocowania latarki w bazie oraz połączenie styków między ładowarką a Patrol Charger+.
Trudno jest szybko i pewnie umieścić latarkę w stacji dokującej w taki sposób, aby rozpoczęło się jej ładowanie. Za każdym razem wymagało to dosyć precyzyjnego kręcenia urządzeniem. Pół biedy jeśli mamy na to czas, jednak włożenie Patrol Charger+ do stacji w trakcie prowadzenia samochodu jest bardzo trudne. Powierzchnia styków jest po prostu mała, a ustalenie latarki we właściwej pozycji jest niewyczuwalne. Jedynym wskaźnikiem, że się udało jest uruchomienie diody sygnalizującej ładowanie. Być może, gdyby używać Patrol Charger+ na co dzień udałoby się wyrobić odpowiedni nawyk.
Baza niewystarczająco mocno trzyma korpus latarki. Nawet w pozycji pionowej, kiedy wypadanie przestało być problemem, wibracje samochodu powodowały przerywanie ładowania. Jeśli stacja dokująca Patrol Charger+ znajduje się w widocznym miejscu jest to po prostu irytujące. Gorzej, gdy jest w schowku. Po dojeździe na miejsce okazuje się, że latarka świeci góra 10 minut bo wcześniej wjechaliśmy w dziurę, co przerwało ładowanie. Dlatego nie wyrażam sobie używania Patrol Charger+ na czterokołowcu (quadzie) lub pojeździe typu UTV. A gdyby nie opisany problem, to latarka byłaby doskonałym rozwiązaniem również do tych zastosowań. Przydała by się jakaś forma dodatkowej blokady, całkowicie unieruchamiająca Patrol Charger+ w stacji dokującej.

Ocena

Latarka Patrol Charger+ jest bardzo uniwersalna. Może spełniać zarówno rolę mocnego, patrolowego źródła światła, jak i większej latarki EDC. Latarka jest poręczna i solidna, a stacja dokująca to jej olbrzymi atut. Doskonale sprawdzi się jako awaryjne źródło światła w samochodzie. Wyposażona w opcjonalną nakładkę może służyć do sygnalizacji lub kierowania ruchem.
Diody umieszczone na stacji bazowej sprawdzą się, gdy Patrol Charger+ będzie używany w gospodarstwie domowym lub innym budynku. Jest to oświetlenie awaryjne, które pozwala na szybsze dotarcie do latarki. Łatwość ładowania, spory akumulator i dobrze dobrane tryby gwarantują zachowanie ciągłej gotowości.
Produkt Mactronic jest warty uwagi i doskonale nadaje do roli latarki awaryjnej do domu lub samochodu. Zapominalscy i zagonieni z pewnością docenią wygodę ładowania przy użyciu stacji dokującej. Silna dioda i pojemny akumulator sprawdzą się u użytkowników cywilnych i mundurowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Latarka Nextorch K40 – cztery rodzaje światła w breloku?

Od ponad 3 lat w mojej kieszeni niezmiennie gości jeden i ten sam model latarki EDC. Noże, które zmieniają się średnio co 2-3 tygodnie, mogą zazdrościć…

Dobre buty w teren – ale co to znaczy?

Nie zliczę już, ile razy prosiłem organizatorów i uczestników zajęć, aby mieli „porządne obuwie terenowe”. I co? I znalazłem się na granicy rezygnacji. Wygląda na to,…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X