Przejdź do serwisu tematycznego

Sport
Mateusz Waligóra

Mateusz Waligóra – z poziomu morza na Mount Everest

2024-04-11

Kiedy Mateusz Waligóra, polski wspinacz, wyruszał na Mount Everest, postawił sobie za cel wspiąć się tam jedynie z użyciem siły swoich mięśni. Za nim…

Rolki

Bezpłatne zajęcia z jazdy na rolkach. Dołączyć może każdy

2024-04-05

Już od 7 kwietnia, w Porcie Pilawa w Nieporęcie (Mazowieckie) rozpoczną się cotygodniowe zajęcia. W planach jest jazda na rolkach i hulajnodze. Dedykowane są nie tylko dzieciom- z bezpłatnych zajęć skorzystają…

Mistrzostwa Świata 2023 w Orientacji Precyzyjnej – relacja

2023-07-23

Początek wakacji to w tym roku intensywny okres w środowisku orienteeringowym. W lipcu odbyły się m.in. Mistrzostwa Czech oraz Mistrzostwa Świata w Orientacji Precyzyjnej, których gospodarzem również byli…

Fenix HM23 Runmaggedon – limitowana edycja lekkiej czołówki

2023-06-01

W sklepie Kolba dostępna jest lekka latarka czołowa Fenix HM23 limitowanej edycji Runmageddon. Miniaturowe urządzenie może być używane osobno bez opaski, wyposażone…

Buty motocyklowe Bates SP500 – recenzja

2021-04-06

Bates Footwear to producent specjalistycznego obuwia dla wojska, służb mundurowych i cywilnych zakładów produkcyjnych. Niedawno przedsiębiorstwo będące częścią grupy Wolverine Worldwide rozszerzyło…

Polaris RZR S 1000 EPS – Terenowa brzytwa

2021-03-23

A gdyby tak rzucić wszystko i wyjechać w przysłowiowe Bieszczady? Najlepiej w doborowym towarzystwie. Aby w pełni docenić otoczenie trzeba wpierw zjechać z asfaltu i zapuścić się w bezdroża. Przydałby…

Mateusz Waligóra

Mateusz Waligóra – z poziomu morza na Mount Everest

2024-04-11

Kiedy Mateusz Waligóra, polski wspinacz, wyruszał na Mount Everest, postawił sobie za cel wspiąć się tam jedynie z użyciem siły swoich mięśni. Za nim…

Rower Elektryczny Bianchi

Rower elektryczny od Bianchi. Aria E-Road poleca się na wiosnę

2024-03-07

Producenci prześcigują się w coraz to nowszych rozwiązaniach w kategorii elektrycznych pojazdów. Tym razem włoska marka Bianchi zaprezentowała rower elektryczny. Model Aria, który do tej pory…

Sen o lataniu – wprowadzenie do spadochroniarstwa

2021-05-08

Sen o lataniu towarzyszył człowiekowi od zarania dziejów. Już grecki mit o Dedalu i Ikarze pokazuje, jak bardzo oderwanie się od ziemi rozpalało wyobraźnię ludzi.…

Górskie gzymsy Aravis

Górskie gzymsy „Koszmar alpinisty”. Tragedia uniknięta cudem

2024-02-26

W ostatnim czasie w sieci pojawiło się nagranie, na którym dwóch alpinistów cudem unika śmierci po tym, jak osunęły się przed nimi „górskie gzymsy”. Podczas górskiej…

Festiwal górski masyw śnieżnika

Górski festiwal. Nowe wydarzenie turystyczne na Dolnym Śląsku

2024-02-24

Górski festiwal odbędzie się na ziemi kłodzkiej, a dokładnie w Stroniu Śląskim. Miejscowość, otoczona z każdej strony masywem górskim, może poszczycić się nowym wydarzeniem…

Poradnik samoobrony – część 2

2021-05-18

W poprzednim odcinku  rozpocząłem cykl artykułów związany z szeroko rozumianą samoobroną. Poruszyłem wówczas aspekt prawny, przeanalizowałem sytuację niebezpieczną (próba kradzieży) i przedstawiłem kilka…

Poradnik samoobrony – część 1

2021-05-12

Kiedy słyszymy słowo samoobrona, zazwyczaj kojarzy nam się z walka związaną z obroną siebie, swoich bliskich lub dobra powierzonego nam pod opiekę. Rozszerzając…

Mateusz Waligóra

Mateusz Waligóra – z poziomu morza na Mount Everest

2024-04-11

Kiedy Mateusz Waligóra, polski wspinacz, wyruszał na Mount Everest, postawił sobie za cel wspiąć się tam jedynie z użyciem siły swoich mięśni. Za nim…

Górskie gzymsy Aravis

Górskie gzymsy „Koszmar alpinisty”. Tragedia uniknięta cudem

2024-02-26

W ostatnim czasie w sieci pojawiło się nagranie, na którym dwóch alpinistów cudem unika śmierci po tym, jak osunęły się przed nimi „górskie gzymsy”. Podczas górskiej…

Relaks

Kolejna edycja zlotu Poza Szlakiem

2024-04-10

Poza Szlakiem to nie tylko zwykłe spotkanie osób kochających bushcraft, survival czy outdoor. To prawdziwa społeczność, która skupia ludzi z różnych środowisk, ale z jednym wspólnym celem – spędzaniem…

Szachty. Poznańska oaza na obrzeżach miasta

2024-04-09

Dzisiaj zapraszam was na krótką podróż do jednego z najurokliwszych zakątków Poznania. Szachty, o których mowa, to zespół stawów i terenów zielonych, zwieńczonych 25-metrową wieżą widokową. To miejsce…

Gra Miejska Łowcy Beboków Katowice

Nowa gra miejska dla rodzin. Katowice poszukują „Beboków”

2024-02-29

Katowice są wyjątkowym, choć niedocenianym turystycznie miastem. Nowa gra miejska dla całych rodzin w Katowicach polegająca na poszukiwaniu figur „Beboków” może przyciągnąć do miasta…

Na sanki w góry

Na sanki w góry. Gdzie szukać tras saneczkowych?

2024-02-19

Częsty dylemat przy wyjeździe na narty z całą rodziną, to zapewnienie rozrywek dla naszych podopiecznych. Chcemy pokorzystać z zimy, ale nasze dzieci się nudzą. Z pomocą…

Jesień w lesie – co, gdzie i jak! Poradnik leśnego podglądacza

2023-10-09

Jesień stoi za progiem, a wraz z nią niesamowite możliwości obserwacji przyrody. Dziś trochę o tym jak i co można podglądać w tym niezwykle barwnym i intensywnym okresie…

Leszno 2021

2021-12-03

Po zeszłorocznych pokazach lotniczych w Lesznie, wielu z nas czekało na tegoroczną edycję. Organizatorzy już w poprzednim roku pokazali, że nawet w czasie pandemii można zrobić świetne…

Gra Miejska Łowcy Beboków Katowice

Nowa gra miejska dla rodzin. Katowice poszukują „Beboków”

2024-02-29

Katowice są wyjątkowym, choć niedocenianym turystycznie miastem. Nowa gra miejska dla całych rodzin w Katowicach polegająca na poszukiwaniu figur „Beboków” może przyciągnąć do miasta…

Patrol. Gra fabularna o wojnie w Wietnamie

2021-10-01

A gdyby móc się przenieść w lata 60. i samemu wziąć udział w największej wojnie na Półwyspie Indochińskim? Czy chcielibyście ruszyć do walki w ofensywie Tet? Poczuć na skórze wilgoć…

okładka książki Norwegia oczami Łowców Zórz. Opowieści z dalekiej Północy

Norwegia oczami Łowców Zórz. Opowieści z dalekiej Północy

2023-08-22

Wikingowie, łososie, fiordy, zimno, trolle i zorze polarne to dość nieszablonowa drużyna skojarzeń odnoszących się do jednego kraju. Mowa rzecz jasna o Norwegii, której surowość…

Nowy porządek świata. Tygrys i Smok – Vladimir Wolff – Recenzja

2023-01-06

Świąteczny okres z założenia powinien być czasem spokoju i kontemplacji. Mimo że w tym roku było to zaledwie kilka dni, każdy z nas miał nadzieję na wypoczynek…

Szachty. Poznańska oaza na obrzeżach miasta

2024-04-09

Dzisiaj zapraszam was na krótką podróż do jednego z najurokliwszych zakątków Poznania. Szachty, o których mowa, to zespół stawów i terenów zielonych, zwieńczonych 25-metrową wieżą widokową. To miejsce…

Zaćmienie słońca

Całkowite zaćmienie słońca 2024. Gdzie będzie widoczne?

2024-04-08

Całkowite zaćmienie Słońca w poniedziałek jest jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń tego roku. Nawet Google przygotował z tej okazji grafikę-po wpisaniu hasła “Solar eclipse”…

Szachty. Poznańska oaza na obrzeżach miasta

2024-04-09

Dzisiaj zapraszam was na krótką podróż do jednego z najurokliwszych zakątków Poznania. Szachty, o których mowa, to zespół stawów i terenów zielonych, zwieńczonych 25-metrową wieżą widokową. To miejsce…

Gra Miejska Łowcy Beboków Katowice

Nowa gra miejska dla rodzin. Katowice poszukują „Beboków”

2024-02-29

Katowice są wyjątkowym, choć niedocenianym turystycznie miastem. Nowa gra miejska dla całych rodzin w Katowicach polegająca na poszukiwaniu figur „Beboków” może przyciągnąć do miasta…

Gregory Alpaca Gear – systemowe rozwiązanie do transportu i przechowywania sprzętu

2024-02-02

Marka Gregory, producent najwyższej jakości plecaków turystycznych, na sezon wiosenno-letni proponuje nowość w postaci systemu transportowego Alpaca Gear. System ten składa się…

Jak najefektywniej zaplanować urlop w 2024 roku?

2024-01-15

Każdy chce mieć chwilę odpoczynku po ciężkiej pracy, a 2024 rok dostarcza nam kilka okazji na przedłużenie sobie błogiego lenistwa: wystarczy zaplanować urlop…

Turystyka

Samochodem przez USA: Z LA do Teksasu, cz. 11: nuklearne muzeum

2024-04-11

Mija pierwszy tydzień naszej objazdowej wycieczki po USA. Ciągle towarzyszy nam przepiękna, wręcz upalna pogoda. Nie przeszkadza nam to, w końcu jesteśmy na wakacjach.…

Szachty. Poznańska oaza na obrzeżach miasta

2024-04-09

Dzisiaj zapraszam was na krótką podróż do jednego z najurokliwszych zakątków Poznania. Szachty, o których mowa, to zespół stawów i terenów zielonych, zwieńczonych 25-metrową wieżą widokową. To miejsce…

Samochodem przez USA: Z LA do Teksasu, cz. 11: nuklearne muzeum

2024-04-11

Mija pierwszy tydzień naszej objazdowej wycieczki po USA. Ciągle towarzyszy nam przepiękna, wręcz upalna pogoda. Nie przeszkadza nam to, w końcu jesteśmy na wakacjach.…

Szachty. Poznańska oaza na obrzeżach miasta

2024-04-09

Dzisiaj zapraszam was na krótką podróż do jednego z najurokliwszych zakątków Poznania. Szachty, o których mowa, to zespół stawów i terenów zielonych, zwieńczonych 25-metrową wieżą widokową. To miejsce…

Nawigacja samochodowa

Yanosik potrafi więcej. Aplikacja zyskała nowe, zaskakujące funkcje

2024-02-26

Yanosik stanął do konkurencji z Google Maps. Popularna aplikacja – nawigacja dla zmotoryzowanych podróżnych, znana z wyświetlania informacji o dozwolonej prędkości i kontroli drogowych, wprowadziła…

Schronisko Samotnia w Sudetach

Schronisko Samotnia ma nowego dzierżawcę. Zmiana po 57 latach

2024-02-08

W lipcu 2023 roku zaplanowano zmiany w kierownictwie karkonoskiego schroniska PTTK. Schronisko Samotnia było zarządzane przez rodzinę Siemaszków przez 57 lat. Mimo protestów ze strony…

Szachty. Poznańska oaza na obrzeżach miasta

2024-04-09

Dzisiaj zapraszam was na krótką podróż do jednego z najurokliwszych zakątków Poznania. Szachty, o których mowa, to zespół stawów i terenów zielonych, zwieńczonych 25-metrową wieżą widokową. To miejsce…

Nawigacja samochodowa

Yanosik potrafi więcej. Aplikacja zyskała nowe, zaskakujące funkcje

2024-02-26

Yanosik stanął do konkurencji z Google Maps. Popularna aplikacja – nawigacja dla zmotoryzowanych podróżnych, znana z wyświetlania informacji o dozwolonej prędkości i kontroli drogowych, wprowadziła…

Odzież taktyczna Durabo

Odzież taktyczna od Durabo na EnforceTac. Taktycznie i solidnie

2024-03-17

Tym razem zapraszamy na relację z targów EnforceTac 2024 w NuernbergMesse, które odbyły się 26-28 lutego 2024. Mieliśmy okazję spotkać się tam z kolejną…

IWA 2024

Lyofood na IWA 2024. Liofilizowany gourmet w góry i nie tylko

2024-03-10

Na targach IWA OutdoorClassics 2024 w Norymberdze mieliśmy przyjemność spotkać się z marką Lyofood, serwującą szeroki zakres gotowanych i liofilizowanych dań. „Żadnych konserwantów, żadnych…

Samochodem przez USA: Z LA do Teksasu, cz. 11: nuklearne muzeum

2024-04-11

Mija pierwszy tydzień naszej objazdowej wycieczki po USA. Ciągle towarzyszy nam przepiękna, wręcz upalna pogoda. Nie przeszkadza nam to, w końcu jesteśmy na wakacjach.…

Samochodem przez USA: Z LA do Teksasu, cz. 10: Petrified Forest

2024-03-09

Szósty dzień naszej kolejnej podróży zaczęliśmy trochę wcześniej. Z hotelu wyruszyliśmy o 8 rano. Do pokonania mieliśmy około 410 mil (660km). Chcieliśmy dojechać do Albuquerque…

Tatrzański Park Narodowy

Tatrzański Park Narodowy. Podwyżki od marca

2024-03-11

W swoim najnowszym komunikacie Tatrzański Park Narodowy poinformował, że od początku tego miesiąca chętni odwiedzin turyści parku będą musieli zapłacić więcej. Wstęp jednodniowy…

IWA 2024

Lyofood na IWA 2024. Liofilizowany gourmet w góry i nie tylko

2024-03-10

Na targach IWA OutdoorClassics 2024 w Norymberdze mieliśmy przyjemność spotkać się z marką Lyofood, serwującą szeroki zakres gotowanych i liofilizowanych dań. „Żadnych konserwantów, żadnych…

Nekroturystyka pomnik cmentarny

Nekroturystyka. Kogo przyciągają cmentarze w Budapeszcie?

2024-02-15

Młodzi turyści w Budapeszcie coraz częściej obierają za kierunek podróży… cmentarze. Nekroturystyka, turystyka cmentarna to zjawisko polegające na zwiedzaniu nekropolii. O ile „mroczna turystyka” przyciąga…

Piramidy w Gizie

Renowacja piramidy w Gizie. „Projekt stulecia” wycofany

2024-02-12

Plan pokrycia egipskiej piramidy w Gizie, piramidy Mykerinosa okładziną granitową wywołał w ostatnim czasie spore kontrowersje. Prawdopodobnie nie zostanie on jednak zrealizowany. Kontrowersje wokół…

Warszawa, widok z lotu ptaka na Pole Mokotowskie. źródło: https://um.warszawa.pl/, Cezary Warś

Przebudowa Pola Mokotowskiego: powrót do natury w Sercu Warszawy

2024-01-05

W grudniu 2023 r. została zakończona przebudowa terenu Pola Mokotowskiego. Prezydent miasta stołecznego Rafał Trzaskowski przyznał – Usunęliśmy tysiące metrów kwadratowych betonu.…

Wałbrzych, widok na panoramę miasta. Źródło: pixabay.com

Szlak Żółty w Wałbrzychu. Ścieżka przez góry i centrum miasta

2024-01-05

Świeży szlak turystyczny w Wałbrzychu ma początek w sercu miasta, a następnie kieruje się w stronę wałbrzyskiej Harcówki oraz nowej wieży widokowej, która już niedługo zostanie udostępniona…

Szachty. Poznańska oaza na obrzeżach miasta

2024-04-09

Dzisiaj zapraszam was na krótką podróż do jednego z najurokliwszych zakątków Poznania. Szachty, o których mowa, to zespół stawów i terenów zielonych, zwieńczonych 25-metrową wieżą widokową. To miejsce…

Gotowanie na alkoholu. Jak działa kuchenka spirytusowa Trangia?

2024-03-08

Las, góry i inne dzikie ostępy to miejsca, gdzie przygoda czyha za każdym kolejnym krzakiem, ale nie ma przygód bez jedzenia, czymś musimy napędzać nasze ciała. Warto…

Kiwi Madeira

Aluminiowy kamper NEXSD One w aranżacji KIWI Madeira

2024-03-18

Zaprezentowany kamper NEXSD One łączy aerodynamiczną zabudowę kempingową zintegrowaną z bazą w postaci Volkswagena Craftera. W przeciwieństwie do kampera półzitegrowanego, gdzie szoferska i część mieszkalna…

Barebones na targach IWA. Outdoroowy vintage

2024-03-14

W zeszłym tygodniu w Norymberdze odbyły się targi IWA OutdoorClassics 2024. To coroczna impreza odbywająca się w Messezentrum Norymberga w Bawarii w Niemczech. Targi poświęcone są myślistwu,…

Człowiek
Mateusz Waligóra

Mateusz Waligóra – z poziomu morza na Mount Everest

2024-04-11

Kiedy Mateusz Waligóra, polski wspinacz, wyruszał na Mount Everest, postawił sobie za cel wspiąć się tam jedynie z użyciem siły swoich mięśni. Za nim…

Kolejna edycja zlotu Poza Szlakiem

2024-04-10

Poza Szlakiem to nie tylko zwykłe spotkanie osób kochających bushcraft, survival czy outdoor. To prawdziwa społeczność, która skupia ludzi z różnych środowisk, ale z jednym wspólnym celem – spędzaniem…

Kolejna edycja zlotu Poza Szlakiem

2024-04-10

Poza Szlakiem to nie tylko zwykłe spotkanie osób kochających bushcraft, survival czy outdoor. To prawdziwa społeczność, która skupia ludzi z różnych środowisk, ale z jednym wspólnym celem – spędzaniem…

Latarka Mactronic Rebel: recenzja

2024-04-06

Mactronic to polska firma zajmująca się oświetleniem od 30 lat. Na obecną chwilę jest solidnie ugruntowanym na rynku producentem latarek do zastosowań wojskowych czy taktycznych, ale w ofercie…

Latarka Mactronic Rebel: recenzja

2024-04-06

Mactronic to polska firma zajmująca się oświetleniem od 30 lat. Na obecną chwilę jest solidnie ugruntowanym na rynku producentem latarek do zastosowań wojskowych czy taktycznych, ale w ofercie…

Acta Non Verba Knives na IWA OutdoorClassics 2024

2024-04-03

Odwiedzający targi IWA OutdoorClassics 2024 mogli zapoznać się z ciekawą ofertą czeskiego producenta noży – Acta Non Verba Knives (ANV). Za każdym…

Siłownia zamiast lasu, czyli jak zimą przygotować się na wiosnę

2021-12-26

Spadło trochę śniegu, spadły temperatury, spadła motywacja do wychodzenia w teren. To normalne, że zmarzluchy zimą siedzą w domu i… Zresztą sami dobrze wiecie. Dziś…

Lyommy na Euro Target Show ’24. Apetyczne posiłki liofilizowane

2024-04-04

Na targach Euro Target Show w Poznaniu miałam okazję zapoznać się z młodą, dynamicznie rozwijającą się marką, Lyommy. Spodobało mi się wszystko, od pomysłu na nazwę…

Liofilizaty Lyofood na IWA OutdoorClassics 2024

2024-03-30

Podczas międzynarodowych targów IWA OutdoorClassics 2024 w Norymberdze, odwiedzający z całego świata mogli zapoznać się z ofertą polskich liofilizatów LyoFood.

Poza Szlakiem

Poza Szlakiem na EuroTarget Show ’24. Jeden las, wiele pasji

2024-04-02

Emocje po Euro Target Show dopiero opadły, więc przychodzę do was ze świeżą relacją z targów. Stoisko, które przyciągnęło całą moją uwagę, to znana w świecie outdooru…

Oferta czeskiego producenta: noże Mikov na targach IWA 2024

2024-03-21

Czeska marka Mikov to jedna z najbardziej cenionych, europejskich marek w świecie noży, znana głównie ze swojego automatycznego modelu noża, innowacyjnego podejścia i bogatego dziedzictwa…

Chłopiec zjeżdżający na nartach

Ogrzewane ubrania na stoku. Nowy zimowy trend

2024-02-06

Podgrzewane ubrania są tegorocznym hitem. Coraz częściej stosujemy rozwiązania, które pozwalają nam utrzymać temperaturę ciała na stoku czy w terenie. Oferta się poszerza o kolejne…

Światło na dziecięce gardła, czyli recenzja latarki Mactronic Sunscan 5.1

2024-01-18

Latarka w pracy lekarza jest urządzeniem niezbędnym. Pozwala z mroków wyłonić tajemnicze zakamarki jamy ustnej, a czasem zbadać inne elementy anatomii. Jak do tej pory…

Swarovski AX Visio 10×32: test lornetki ze sztuczną inteligencją

2024-02-26

Kilka dni temu na łamach portalu informowaliśmy, że na rynku pojawiła się lornetka Swarovski AX Visio 10×32 – jak do tej pory jedyna, która jest wyposażona…

Lornetka Hikmicro Habrok HQ35L – noktowizja i termowizja w jednym urządzeniu

2024-02-05

Hikmicro Habrok HQ35L to jeden z najnowszych modeli optycznych, które na polski rynek wprowadza firma Kolba.pl. Urządzenie oferuje połączenie wysokiej jakości komponentów optycznych…

Kalendarium
Festiwal górski masyw śnieżnika

Górski festiwal. Nowe wydarzenie turystyczne na Dolnym Śląsku

2024-02-24

Górski festiwal odbędzie się na ziemi kłodzkiej, a dokładnie w Stroniu Śląskim. Miejscowość, otoczona z każdej strony masywem górskim, może poszczycić się nowym wydarzeniem…

Test: Mactronic Patrol Charger+

Latarka to przydatne urządzenie używane w zasadzie przez wszystkich. Każdy ma ich kilka w domu: zaczynając od miniaturowych przyczepionych do kluczy, przez dopasowane do damskiej torebki i doczepione do pistoletu lub karabinka, na reflektorach do oślepiania atakujących Ziemię obcych skończywszy. Oprócz latarek dołączanych do broni, turystycznych i tych trzymanych w oczekiwaniu na przerwę w dostawach prądu, jest jeszcze jedna kategoria. To narzędzia, czyli sprzęt wykorzystywany służbowo przez osoby pracujące w nocy. Jednym z nich jest obiektowa latarka patrolowa Mactronic Patrol Charger+ ładowana za pomocą stacji dokującej.

Obiektowa latarka patrolowa

Dziwnym trafem, gdy zdarza się nocna awaria sieci energetycznych zazwyczaj odkrywamy dwie prawdy o latarce trzymanej w specjalnym miejscu na wszelki wypadek. Po pierwsze, że nie ma jej tam, gdzie miała być schowana. Po drugie, jeśli nawet latarka da się łatwo odnaleźć, to szansa że wyładuje się w kluczowym momencie jest odwrotnie proporcjonalna do czasu jej poszukiwania.
W zasadzie jedynym sposobem, aby uniknąć tych dwóch sytuacji wynikających głównie z winy użytkownika, jest zastosowanie stacji dokująco-ładującej. To typowe rozwiązanie dla latarek obiektowych, do których należy Mactronic Patrol Charger+. Nie dość, że stacja znajduje się zazwyczaj w tym samym, znanym miejscu, to jeszcze urządzenie będzie prawie na pewno naładowane. O ile ktoś wcześniej podłączył ją do źródła zasilania, rzecz jasna.

Latarka obiektowa

Patrolowe latarki obiektowe charakteryzują się dużą uniwersalnością. Z jednej strony są na tyle małe, aby dało się je wygodnie nosić je w kaburze na pasku lub kieszeni udowej spodni. Z drugiej, dostarczają dużo więcej światła niż typowe modele kieszonkowe. Nadają się do celów patrolowych, poszukiwawczych czy sygnalizacyjnych.
Stacja dokująco-ładująca może być zamontowana zarówno w budynku, jak i samochodzie – jest zasilana z prądu zmiennego lub stałego. Jej funkcjonalność pomaga w rozwiązaniu powyższych problemów. Jeżeli użytkownik będzie pamiętał o wpięciu latarki do stacji, będzie ona ładowana i zawsze gotowa do użycia. Choć w zasadzie jest to sprzęt przeznaczony dla służb mundurowych, to jednak latarki obiektowe są jednak na tyle uniwersalne, że sprawdzą się też jako awaryjne źródło światła w gospodarstwie domowym lub duża latarka na wyjeździe turystycznym.

Patrol Charger+

Latarka patrolowa Mactronic Patrol Charger+ (kod producenta to THH0052) zaliczana jest do rodziny Tactical. To produkt wrocławskiej spółki specjalizującej się w wytwarzaniu i dystrybucji źródeł światła przeznaczonych dla służb mundurowych i użytkowników cywilnych.
Źródłem światła Patrol Charger+ jest dioda Cree XP-L o maksymalnej jasności na poziomie 700 lumenów. Osłania ją odporna na zadrapania, niełamliwa soczewka wykonana z poliwęglanu Lexan. Urządzenie zasila akumulator litowo-jonowy (Li-Ion) o pojemności 3350 mAh. Długość latarki to 185 mm, największa średnica wynosi 47 mm, a najmniejsza 31 mm. Masa urządzenia to 230 g.
Latarka wchodzi w skład zestawu, który obejmuje także stację dokująco-ładującą, płytkę montażową, wsuwaną w boczne gniazdo bazy ładowarkę do drugiego akumulatora i sam dodatkowy akumulator (THH0052B), zawieszkę na nadgarstek i dwa zasilacze: do prądu zmiennego (AC) 230 V z polską wtyczką i do prądu stałego (DC) 12/24 V z wtyczką dostosowaną do samochodowego gniazda zapalniczki.
Patrol Charger+ na pierwszy rzut oka sprawia solidne wrażenie. I taka też jest w rzeczywistości, wykonano ją w całości ze stopu aluminium, a chwyt został pokryty antypoślizgową gumą. Pierścień na obwodzie głowicy sfrezowano w odpowiedni sposób, aby latarka nie toczyła się po odłożeniu. Pod głowicą znajdują się elementy związane z dokowaniem. To podwójny, karbowany pierścień utrzymujący latarkę w stacji oraz dwa odsłonięte styki umożliwiające ładowanie.


Niewielkie styki ulokowane po przeciwnej stronie przełącznika. Umieszczono je w karbowanych pierścieniach, które pomagają pewnie chwycić latarkę i osadzić ją w stacji dokującej. Niestety brak im wyraźnego punktu krańcowego, który gwarantował by poprawne wpięcie i przewodzenie na stykach

Wszystkie części są dobrze spasowane, a gwinty głowicy i nakrętki wykonano z dużą dokładnością, bez żadnych luzów. Tak samo bardzo dobrze wykonano moletowanie na tych elementach, co umożliwia ich łatwo odkręcenie. Szczelność połączeń gwarantują gumowe uszczelki (o-ringi). Dzięki temu latarka charakteryzuje się odpornością na wodę i pył na poziomie IP68.
Latarka ma na głowicy naniesione laserowe logo Mactronic, poniżej na korpusie umieszczono nazwę PATROL. Pod górnym przyciskiem sterującym unikalny numer seryjny urządzenia (w testowanym modelu S/N 1311 0005I). Kolejne oznaczenie umieszczone zostało na odkręcanym dnie (RDC-002198283-0005).


Drugi przełącznik, podobnie ozdobiony logiem Mactronic znajduje się na dnie

Tryby działania

Latarka została wyposażona w dwa przyciski sterujące (ozdobione logiem producenta), których działanie się dubluje. Pierwszy, mniejszy umieszczony jest tuż pod głowicą i obsługiwany kciukiem dłoni trzymającej urządzenie nachwytem. Drugi, znacznie większy ulokowano w odkręcanym dnie latarki. Może być używany przy współpracy latarki z bronią. Przyciski działają precyzyjnie i pozwalają na obsługę latarki nawet w grubych rękawicach.
Patrol Charger+ ma cztery tryby pracy: 100%, 50%, 10% oraz stroboskop. Moc światła jest regulowana pojedynczym kliknięciem przełącznika, a długie przytrzymanie włącznika uruchamia stroboskop. Latarki nie można zaprogramować, zawsze uruchamia się na maksymalnej mocy. Aby ją wyłączyć, należy przejść przez wszystkie tryby, aż do wygaszenia diody.
Według producenta w zależności od zastosowanego trybu świecenia Patrol Charger+ może pracować: 2,5 godziny w trybie 100%, 5 godzin w 50%, 25 godzin w trybie 10% i 6 godzin w trybie stroboskopowym.


Głowica z umieszczonym pod nim mniejszym przełącznikiem. Patrol Charger+ ma cztery tryby pracy: 100%, 50%, 10% i stroboskop. Moc regulowana jest pojedynczym kliknięciem przełącznika

Stacja dokująca

Stacja dokująca dostarczana w komplecie wykonana jest z tworzywa sztucznego. Latarkę Patrol Charger+ utrzymują na pozycji sprężynowe zatrzaski, dopasowujące się do karbowanych pierścieni. Wystające styki, widoczne na stacji bazowej przekazują napięcie ładowania. Sama stacja montowana jest w docelowym miejscu za pomocą osobnej płytki montażowej. Łatwy w obsłudze zatrzask umożliwia przemieszczanie bazy bez potrzeby jej odkręcania.
Na boku stacji dokująco-ładującej umieszczono mocowanie dodatkowej bazy umożliwiającej ładowanie drugiego, zapasowego akumulatora. Gniazda zasilające umieszczono w dolnej części. Poza standardowym złączem zasilacza sieciowego i samochodowego, wyposażono je w gniazdo micro USB.


Stacja główna i ładowarka ogniw mogą być też używane osobno. Każda posiada 2 gniazda zasilania – tradycyjne dla zasilacza i micro USB

W testowanym egzemplarzu, poza diodami sygnalizującymi prawidłowe odłożenie latarki i poziom ładowania, producent umieścił też dodatkowe białe LED działające jako oświetlenie awaryjne. Uruchamiają się automatycznie w przypadku zaniku zasilania zewnętrznego. W takiej sytuacji jako źródło prądu wykorzystywane jest wewnętrzne ogniwo latarki. Funkcja ta może być wyłączona za pomocą przycisku umieszczonego w górnej części stacji dokującej.
Producent podaje, że czas pełnego naładowania latarki od stanu całkowitego rozładowania przy użyciu prądu zmiennego 240 V wynosi od 4-6 godzin, dwóch akumulatorów 6-10 godzin.

Przerwa w zasilaniu

Latarka Patrol Charger+ była testowana ponad 3 miesiące. Na początku latarka spełniała rolę awaryjnego oświetlenia w gospodarstwie domowym. Stacja bazowa została zamontowana pod blatem wyspy kuchennej, bezpośrednio obok gaśnicy i domowej apteczki urazowej.
Dodatkowe diody LED stacji bazowej ustawiono w pozycji włączone, a sama latarka spędzała w niej większość czasu.
Na przerwę w zasilaniu nie trzeba było długo czekać. Natychmiast po zaniku prądu, diody na stacji zaczynały świecić. Były na tyle jasne, że zlokalizowanie i bezpieczne dotarcie do latarki nie stanowiło żadnego problemu, a jednocześnie nie oślepiały. Patrol Charger+ był w pełni załadowany a odpowiednio ukształtowana dolna część umożliwiła postawienie latarki na blacie i wykorzystanie jej jako awaryjnej lampki. W trybie 10% światło było wystarczające, aby komfortowo oczekiwać na ponowne włączenie zasilania. Do pełni szczęścia brakowało dodatkowego dyfuzora, ale niestety brakuje go w ofercie producenta.


Dodatkowa ładowarka do ogniw jest częścią zestawu. Możliwość połączenia obu elementów tworzy zgrabną stacje ładującą

Latarka w domu

Samo działanie latarki było bez zarzutu. Tryby świecenia przy takim zastosowaniu dobrane są bardzo dobrze. Pełna moc pozwala na bezproblemowe sprawdzenie otoczenia domu, jak i średniej wielkości działki. Producent deklaruje teoretyczny zasięg na poziomie 250 metrów. Co prawda tak daleko nie świeciliśmy, ale latarka bez problemu oświetla obiekty w dystansie blisko 150 metrów. Oczywiście, głowica nagrzewała się dosyć szybko, ale nie jest to dziwne przy tak wyśrubowanych parametrach promiennika. Tryb 50% sprawdzał się w normalnym użytkowaniu: przy przeglądaniu skrzynek bezpieczników, grzebaniu w spiżarni i na nocnych spacerach. Tryb 10% używany był jako oświetlenie awaryjne i w zupełności wystarczył do komfortowego przeczekania przerwy w dostawie prądu.


Baza zainstalowana w domu pod blatem. Podświetlana baza Patrol Charger+ sprawdza się świetnie gdy zabraknie zasilania w budynku

Kontakt ze stacją

Kilka godzin później, już po usunięciu awarii, latarka wróciła na swoje miejsce. I wtedy pojawił się mały problem. W teorii umieszczenie latarki w bazie nie jest kłopotliwe. Należy wsadzić ją między zatrzaski, pokręcić i przesunąć aż dioda ładowania się zaświeci. Sygnalizuje to odpowiednie odłożenie Patrol Charger+ w stacji dokującej. W praktyce proces ten, szczególnie w pozycji do góry nogami (stacja została zamocowana pod blatem) był mocno frustrujący i zajął zdecydowanie za dużo czasu. Wstępny werdykt brzmiał: brak praktyki, następnym razem będzie lepiej. Z upływem czasu sytuacja uległa poprawie, ale problem nie zniknął całkowicie. Za każdym razem wkładanie Patrol Charger+ do stacji dokującej było irytujące. Powierzchnia styku między elementami latarki a bazy jest tak minimalna, że trafienie w nie zajmuje denerwująco długą chwilę.

Do samochodu

W ramach drugiego etapu prób latarka trafiła do samochodu terenowego, jako jego stałe wyposażenie. Pojazd wykorzystywany jest na co dzień do pracy przy wycince drzew i szeroko rozumianej arborystyce. Samochód pełni też rolę lokalnego ratownika dla wklejonych w podłoże terenówek. Instalacja stacji dokująco-ładującej przebiegła bez problemów, zasilanie zostało podpięte z tylnego gniazda zapalniczki. Przewód znajdujący się w zestawie jest wystarczająco długi i pozwala na umieszczenie ładowarki pod schowkiem pasażera.
Niestety, na nierównym terenie, przy większych prędkościach latarka często wypadała z bazy. Wibracje generowane przez szybszy przejazd powoli luzowały Patrol Charger+. Po trafieniu w większą dziurę lub kamień latarka poddawała się grawitacji. Co więcej, nawet jeśli trzymała się wciąż na swoim miejscu, to często ustawało ładowanie. Styki minimalnie przemieszczały się względem siebie i traciły kontakt.
Problem wypadania latarki został rozwiązany poprzez przeniesienie bazy na bok konsoli środkowej. Po tej operacji Patrol Charger+ dzielnie trzymał się na swoim miejscu. Niestety, losowe problemy z ładowaniem nadal się pojawiały, choć dużo rzadziej niż wcześniej.

Patrol w terenie

Mimo tych niedogodności, Patrol Charger+ sprawował się doskonale jako latarka wykorzystywana w służbowym samochodzie terenowym. Na odcinkach asfaltowych problemy nie występowały, a ładowanie było na tyle skuteczne, że prądu nigdy nie zabrakło. Test jednoznacznie potwierdził też solidność konstrukcji latarki.
Patrol Charger+ nie zaszkodziły wielokrotne kąpiele w kałużach, błocie lub upadek z maski samochodu na kamienie. Raz, w ferworze walki przy wyciąganiu jakiegoś mocno unieruchomionego samochodu latarka po prostu została przejechana i wprasowana w błotniste podłoże. Jedynym widocznym efektem było przełączenie trybu na stroboskop.
Naniesiona na tubus guma antypoślizgowa doskonale spełnia swoją funkcję. Mimo wilgoci i błota latarka zawsze pewnie leżała w dłoni. Nie bez znaczenia była też wielkość urządzenia. Do służbowych zastosowań w terenie dużo lepiej sprawdza się większe i solidniejsze źródło światła, niż typowa konstrukcja EDC. Nie tylko można ją wygodniej i pewniej chwycić, ale też trudniej jest zgubić a łatwiej znaleźć.


Patrol Charger+ jest odporny na trudne warunki środowiskowe. Szczelny i precyzyjnie wykonany korpus zapobiega dostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza latarki

Latarka w lesie

W warunkach terenowych przez większość czasu stosowano tryb świecenia 50%. Był wystarczająco mocny, aby bezpiecznie pracować z linami i wyciągarką, a jednocześnie zapewniał długi czas działania. Zapas mocy, czyli przejście w najsilniejszy tryb 100% okazało się kilka razy przydatne. Szczególnie przy planowaniu bezpiecznej trasy dla wyciąganego samochodu.
Kształt wiązki Patrol Charger+ to tak zwany Pre-Focus. Zaprojektowano go tak, że daje zarówno światło skupione, do użycia na większe dystanse, jak i wystarczająco rozproszone aby wygodnie korzystać z latarki wewnątrz samochodu. W drugim przypadku całkowicie wystarcza najniższa nastawa latarki. Światło odbite od szyb czy lusterek nie oślepia pasażerów.
Tutaj wyszła pewne wada latarki. Za każdym razem po uruchomieniu włączała się w trybie 100%. W środku pojazdu w nocy jest to zbyt jasne. Co gorsza, nieuważne włączenie powoduje chwilowe oślepienie odbitym światłem. Latarkę trzeba było przysłonić i ustawić odpowiedni tryb.

Schrony i tunele

Ostatni etap testowania Patrol Charger+ miał miejsce na dwutygodniowym wypadzie do Albanii. Jak wiadomo, tuneli i schronów tam nie brakuje, co oznacza że dobra latarka się przydaje. Stacja bazowa została po raz kolejny przeniesiona, tym razem do samochodu typu SUV.
Trzeba przyznać że mocowanie ładowarki na osobnej płytce to bardzo wygodne i przemyślane rozwiązanie. Tak częste przeprowadzki nie były żadnym problemem. Po odpięciu stacji, samą płytkę bardzo wygodnie jest odkręcić lub odkleić.


Szybkowypinalna płytka montażowa nadaje się zarówno do przykręcenia jak i przyklejenia taśmą dwustronną. W górnej części bazy widać zatrzask płytki, po lewej znajdują się styki ładowarki ogniwa.

Nauczeni doświadczeniem, zamocowaliśmy latarkę pionowo, tym razem w schowku podłokietnika, aby nie kusić ciekawskich. Diody awaryjne zostały wyłączone, nie było potrzeby doświetlania schowka. Okazało się to błędem, bowiem wibracje ponownie powodowały okazjonalne rozwarcie styków i brak ładowania. Co gorsza, zlokalizowanie latarki w schowku skutecznie utrudniało kontrolę stanu jej naładowania podczas jazdy.
Pomimo tego Patrol Charger+ sprawdzał się na wyjeździe znakomicie. Przede wszystkim zniknęło odwieczne pytanie: gdzie jest latarka? Wszyscy wiedzieli, że w schowku, załadowana i gotowa do działania. Raz tylko zdarzyło się, że po przyjeździe do nowego miejsca akumulator nie został w pełni naładowany. Wibracje podczas jazdy przerwały ten proces. Chwilowa zmiana Patrol Charger+ na małą latarkę EDC uświadamiała, jak wygodne jest mocne źródło światła przy rozstawianiu obozu na dziko. Nota bene, był to jedyne użycie innej latarki podczas 14-dniowego wyjazdu.
Produkt Mactronica jest po prosto szalenie wygodny w używaniu! Na pieszych wypadach Patrol Charger+ był przytroczony do torby udowej lub znajdował się w kieszeni udowej spodni. Masa 230 g nie była szczególnie odczuwalna, a latarka wielokrotnie przydawała się przy penetracji starych tuneli i przy zwiedzaniu niedoświetlonych albańskich zabytków. Sprawdził się też port Micro USB, umożliwiając ładowanie latarki bezpośrednio z panelu fotowoltaicznego.


Zastosowanie dodatkowego gniazda micro USB pozwala ładować latarkę z wielu źródeł, jak przenośny panel fotowoltaiczny podłączony do stacji bazowej. Ładowanie jest jednak wyraźnie wolniejsze

Zawsze 100%

Ocena latarki byłaby bardzo wysoka, gdyby nie dwie wspomniane wcześniej wady. Nie są one na tyle duże, aby ten produkt odrzucić. Okazały się jednak tak denerwujące, że nie można spokojnie przejść obok. Biorąc jednak pod uwagę, że Mactronic często ulepsza swoje produkty można się spodziewać, że i te przypadłości zostaną poprawione w kolejnej wersji Patrol Charger+.
Brak możliwości zaprogramowania trybu, w którym latarka się uruchamia to niewielka przypadłość. W końcu Mactronic zalicza Patrol Charger+ do modeli patrolowych i przy takim zastosowaniu najwyższe ustawienie na początek częściowo ma sens. Kiedy jednak latarka używana jest jako dodatkowe źródło światła w samochodzie lub domu, przydałaby się możliwość zmiany pierwszego trybu i dostosowania go do potrzeb i środowiska pracy użytkownika. Nie zawsze potrzebne i pożądane jest pełne 700 lumenów zaraz po uruchomieniu.

Łączenie ze stacją

Poważniejsza kwestia dotyczy samej stacji dokującej, a to przecież najważniejszy element konstrukcji. Tutaj kłopotliwy okazał się sposób mocowania latarki w bazie oraz połączenie styków między ładowarką a Patrol Charger+.
Trudno jest szybko i pewnie umieścić latarkę w stacji dokującej w taki sposób, aby rozpoczęło się jej ładowanie. Za każdym razem wymagało to dosyć precyzyjnego kręcenia urządzeniem. Pół biedy jeśli mamy na to czas, jednak włożenie Patrol Charger+ do stacji w trakcie prowadzenia samochodu jest bardzo trudne. Powierzchnia styków jest po prostu mała, a ustalenie latarki we właściwej pozycji jest niewyczuwalne. Jedynym wskaźnikiem, że się udało jest uruchomienie diody sygnalizującej ładowanie. Być może, gdyby używać Patrol Charger+ na co dzień udałoby się wyrobić odpowiedni nawyk.
Baza niewystarczająco mocno trzyma korpus latarki. Nawet w pozycji pionowej, kiedy wypadanie przestało być problemem, wibracje samochodu powodowały przerywanie ładowania. Jeśli stacja dokująca Patrol Charger+ znajduje się w widocznym miejscu jest to po prostu irytujące. Gorzej, gdy jest w schowku. Po dojeździe na miejsce okazuje się, że latarka świeci góra 10 minut bo wcześniej wjechaliśmy w dziurę, co przerwało ładowanie. Dlatego nie wyrażam sobie używania Patrol Charger+ na czterokołowcu (quadzie) lub pojeździe typu UTV. A gdyby nie opisany problem, to latarka byłaby doskonałym rozwiązaniem również do tych zastosowań. Przydała by się jakaś forma dodatkowej blokady, całkowicie unieruchamiająca Patrol Charger+ w stacji dokującej.

Ocena

Latarka Patrol Charger+ jest bardzo uniwersalna. Może spełniać zarówno rolę mocnego, patrolowego źródła światła, jak i większej latarki EDC. Latarka jest poręczna i solidna, a stacja dokująca to jej olbrzymi atut. Doskonale sprawdzi się jako awaryjne źródło światła w samochodzie. Wyposażona w opcjonalną nakładkę może służyć do sygnalizacji lub kierowania ruchem.
Diody umieszczone na stacji bazowej sprawdzą się, gdy Patrol Charger+ będzie używany w gospodarstwie domowym lub innym budynku. Jest to oświetlenie awaryjne, które pozwala na szybsze dotarcie do latarki. Łatwość ładowania, spory akumulator i dobrze dobrane tryby gwarantują zachowanie ciągłej gotowości.
Produkt Mactronic jest warty uwagi i doskonale nadaje do roli latarki awaryjnej do domu lub samochodu. Zapominalscy i zagonieni z pewnością docenią wygodę ładowania przy użyciu stacji dokującej. Silna dioda i pojemny akumulator sprawdzą się u użytkowników cywilnych i mundurowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Latarka Nextorch K40 – cztery rodzaje światła w breloku?

Od ponad 3 lat w mojej kieszeni niezmiennie gości jeden i ten sam model latarki EDC. Noże, które zmieniają się średnio co 2-3 tygodnie, mogą zazdrościć…

Dobre buty w teren – ale co to znaczy?

Nie zliczę już, ile razy prosiłem organizatorów i uczestników zajęć, aby mieli „porządne obuwie terenowe”. I co? I znalazłem się na granicy rezygnacji. Wygląda na to,…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X