Badanie zostało przeprowadzone dla Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor oraz firmy konsultingowej Gleevery.
Polacy na narty
Nawet 7 na 10 osób w Polsce deklaruje uprawianie sportów zimowych. To sporo, chociaż do sportów zimowych zaliczamy nie tylko szusowanie po stokach, ale również łyżwiarstwo, hokej, saneczkowanie, a nawet żeglarstwo lodowe. Dla przedsiębiorców to ogromna szansa na dotarcie do grupy docelowej, dla której istotna jest jakość sprzętu, bezpieczeństwo na śniegu i lodzie, możliwość testowania różnych rozwiązań.
Ekonomia współdzielenia w liczbach
Lubimy posiadać rzeczy na własność- tak wynika z przedstawionych badań. Zaskakująco, w kategorii sportów zimowych wielu z nas rozważa opcje współdzielenia. Nie ma znaczącej przewagi wśród ankietowanych, którzy bardziej preferują zakup nart lub namiotu w porównaniu z tymi, którzy wolą je wypożyczyć. Wyniki wskazują na to, że 49% respondentów decyduje się na zakup, podczas gdy 43% preferuje wynajem sprzętu zimowego. Dodatkowo, z badania wynika, że w 2023 roku 17% respondentów zdecydowało się na wynajem lub wypożyczenie pewnego przedmiotu. Jeśli chodzi o sprzęt turystyczny, 58% osób wybrało tradycyjne metody, czyli skorzystanie z usług specjalistycznych punktów lub sklepów stacjonarnych.
Stacjonarnie czy online?
Większość osób, które korzystają z wypożyczania, preferuje opcje online, takie jak aplikacje mobilne lub sklepy internetowe – wynika to z badania. Ponad połowa wybiera tę formę, podczas gdy 48% czasami korzysta z usług stacjonarnych, a czasami dokonuje transakcji online.
Nie tylko narty i snowboard
Coraz większa liczba entuzjastów sportów zimowych docenia, że na stoku nie wystarczą już tylko narty czy snowboard. W ostatnich latach nieodłącznym elementem wyprawy w góry stały się także kamery sportowe i drony. Wypożyczanie tego sprzętu zamiast jego kupowania staje się coraz popularniejsze, przyciągając coraz większą liczbę użytkowników.
Wynajem go-pro na wyjazd
Według danych firmy Plenti, twórców aplikacji pozwalającej na wynajem i testowanie sprzętu elektronicznego, aż 99 proc. ankietowanych wskazało, że zdecydowałoby się wynająć drona. 97 proc. wynajęłoby aparat lub kamerę. Świadomość możliwości wypożyczenia sprzętu typu go-pro wśród Polaków wciąż rośnie, dostrzegamy też, że jest to opłacalne. Nowa kamera to koszt rzędu około 2 tysięcy złotych- przy sporadycznych wyjazdach inwestycja zwróci się dopiero po kilku latach użytkowania. Koszt wynajmu takiego sprzętu to zaledwie frakcja ceny za nowy sprzęt. Dzięki wynajmowaniu możemy wytestować różne rozwiązania i wybrać te, które są dla nas odpowiednie.
Zalety wynajmowania sprzętu według badanych
Większość ankietowanych uznaje oszczędności jako główną zaletę wynajmu sprzętu w porównaniu z jego zakupem (29 proc.). Dodatkowo, elastyczność używania tylko wtedy, gdy jest to potrzebne, jest istotna dla 22 proc. respondentów. Innymi korzyściami są oszczędność miejsca (21 proc.), brak konieczności konserwacji (16 proc.) i dostęp do najnowszych rozwiązań (9 proc.).
Pozytywne aspekty w ujęciu globalnym
Niektórzy badani dostrzegają także pozytywne aspekty wynajmu, takie jak ograniczanie konsumpcjonizmu (12 proc.) i redukcja zużycia zasobów naturalnych (9 proc.). Poziom wykształcenia i wiek respondentów wpływają na zainteresowanie tym modelem użytkowania. Osoby poniżej 25 lat, posiadające wykształcenie wyższe są bardziej otwarte na te nowe formy dzielenia się zasobami. Jednak 26 proc. badanych nie dostrzega żadnych plusów wynajmu lub wypożyczania.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.